Дејвид Боуви: Визионерот кој го преобликуваше светот на уметноста

На годишнината од раѓањето (8 јануари 1947) и смртта на Дејвид Боуви (10 јануари 2016), се потсетуваме на неговиот исклучителен придонес во музиката, уметноста и поп-културата. Боуви не беше само музичар – тој беше мултимедијален уметник, актер, визионер и филозоф. Неговото влијание се протега подалеку од исклучиво жанрот на рок музиката и го вклучува новиот бран, алтернативната музика, постпанкот, филмот и духовноста, особено гностицизмот, кој често продира во неговото дело.

Боуви и музичката револуција

Дејвид Боуви секогаш беше пред времето. Со албуми како The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972), тој ја редефинираше идејата за концептуален албум и создаде лик кој стана културна икона. Психоделичниот рок од неговите рани години прерасна во глам-рок, а потоа се трансформираше во експериментална електроника под очигледно вилание на краутрок сцената, со албумите од „Берлинската трилогија“ (Low, “Heroes”, Lodger).

Боуви беше инспиратор на новиот бран и постпанкот, влијаејќи врз бендови како Joy Division, The Cure, и Talking Heads. Со неговата флуидност во стилот и идентитетот, Боуви ја поттикна генерацијата на алтернативни музичари да ги изразат своите визии без ограничувања.

Албумот Low (1977): Неговата работа со Брајан Ино инспирираше многу постпанк бендови. Експерименталниот звук на овој албум стана матрица за електронската музика и арт-рокот.

Сингл нумерата „Ashes to Ashes“ (1980): Симбол за трансформацијата и самоанализата, песната истовремено ја славеше и редефинираше естетиката на новиот бран.

Во 1993 година Боуви го издаде Black Tie White Noise, албум инспириран од неговиот брак со Иман, кој вклучуваше елементи од џез и R&B. Овој албум го означи неговото враќање како соло изведувач по проектите како Tin Machine, но сепак не достигна масивна комерцијална популарност.

Во 1995 година, Боуви го издаде Outside, концептуален албум кој обработуваше теми за современата уметност, криминалот и милениумската тензичност, создаден во соработка со Брајан Ино. Овој албум беше враќање кон неговата иновативна форма од 70-тите, а со тек на времето стана и култна објава.

На почетокот на новиот милениум, Боуви го издаде Heathen (2002), албум кој се наврати на помеланхоличниот и попристапен звук. Со песните како „Everyone Says ‘Hi’“ и „Slow Burn“, овој проект го потврди неговиот статус на музичка икона.

Reality (2003) беше уште еден пример за неговата зрелост, стабилност и проникливост како уметник. Турнејата поврзана со албумот ја потврди неговата непроменета харизма како сценски изведувач, иако здравствените проблеми го принудија на пауза по 2004 година.

По речиси десет години молк, Боуви го изненади светот на уметноста со The Next Day (2013), албум кој беше издаден без претходна најава. Со свеж и носталгичен звук, овој албум му донесе огромен успех и критички пофалби.

Неговиот финален албум, Blackstar (2016), издаден само неколку дена пред неговата смрт, беше мрачен, мистериозен и длабоко личен. Песните како „Lazarus“ и насловната трака беа преполни со референци за смртта и трансценденцијата, што го претвори албумот во епилог на неговата величествена кариера.

Мултимедијалниот уметник

Боуви беше повеќе од музичар – тој беше мултимедијален уметник кој ја користеше музиката, модата, визуелната уметност и театарот за да креира нови универзуми.

Модата: Боуви соработуваше со дизајнери како Кансеи Јамамото, создавајќи визуелен јазик кој беше исто толку важен како и музичкиот. Неговата способност да манипулира со идентитетите и стиловите му овозможи да стане симбол на слободата на изразување.

Видеоуметноста: Неговите видеа за песните како „Blackstar“ и „Lazarus“ се визуелни манифестации на гностицизмот и неговата фасцинација со смртта и повторното раѓање.

Актерската кариера

Боуви беше и актер кој на филмското платно донесе уникатна енергија и присуство.

„The Man Who Fell to Earth“ (1976): Оваа улога го претстави како вонземјанин кој се обидува да ги разбере човечките слабости, тема што резонира со неговата музика.

„Labyrinth“ (1986): Улогата на Џарет, Кралот на гоблините, стана култна, особено поради неговата харизматична комбинација на мистика и театралност.

„Basquiat“ (1996): Неговата интерпретација на Енди Ворхол ја отслика неговата блискост со светот на визуелната уметност како и директното познанство со њујоршкиот поп арт артист.

„The Prestige“ (2006): Во филмот на Кристофер Нолан, Боуви го игра Никола Тесла – генијалниот научник и визионер. Со оваа улога, Боуви не само што го претстави Тесла како симбол на иновацијата и прогресот, туку и ја потврди својата способност да ги претвори историските фигури во мистични симболи на човечката креативност.

Гностицизмот во неговото творештво

Духовноста и гностицизмот беа суштински дел од творештвото на Боуви. Во неговите песни и албуми, често се среќаваат теми поврзани со човечката егзистенција, скриените знаења и борбата меѓу материјалното и духовното.

„Station to Station“ (1976): Боуви го претставува ликот на Thin White Duke, кој ја истражува алхемијата, Кабалата и духовниот пат.

„Blackstar“ (2016): Неговиот последен албум е речиси реквием за животот, преполн со симболика, мистицизам и рефлексија за смртта и бесмртноста.

Боуви како вечен извор на инспирација

Дејвид Боуви беше повеќе од обичен уметник – тој беше катализатор за промени, инспирација за оние кои ја бараат својата вистина. Неговата способност да ги истражува различните жанрови и различните аспекти на човечкото искуство го направија бесмртен.

Неговото наследство продолжува да ги инспирира музичарите, уметниците, актерите и филозофите, потсетувајќи нè дека животот е поле за постојана трансформација. Во светот што Боуви го обликуваше, границите меѓу уметноста и животот се избришани, а креативноста и љубовта се единствениот вистински закон.

Со Боуви, светот стана малку поголем, малку поразновиден и многу повозбудлив.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни