YouTube слави 20 години – од зафрканција до медиумски гигант

Лансиран како „зафрканција“ на забава, прерасна во столб на модерниот живот. YouTube би можел да ја надмине американската кабелска телевизија во однос на претплатниците по 20 години постоење.

Стив Чен, Чад Харли и Џавед Карим, колеги од финансиската технолошка компанија PayPal, го замислиле YouTube во 2005 година, наводно на вечера. Доменот YouTube.com бил лансиран на Денот на вљубените таа година.

Можностите за поставување видео беа додадени на 23 април, кога Карим го објави првото видео со наслов „Јас во зоолошката градина“. Снимката од 19 секунди на која се гледа Карим пред слонови во зоолошката градина во Сан Диего, собра 348 милиони прегледи.

Во текот на следните 20 години, веб страницата порасна до незамисливи димензии.

YouTube го основаа колеги од технолошкиот свет кои сакаа да обезбедат услуга за повторно гледање на „инцидентот со облеката“ на пејачката Џенет Џексон кога нејзините гради „испаднаа“ за време на нејзиниот настап во Супер Боул, рече Рос Бенес, аналитичар во истражувачката компанија eMarketer.

Сега е најголемата дигитална видео услуга во светот според потрошеното време и приходите од реклами – вистински технолошки ѕвер.

YouTube минатата година достигна повеќе од 2,5 милијарди гледачи ширум светот, а претплатниците на неговите музички и премиум верзии достигнаа 100 милиони, според Statista, алатка за следење на пазарот.

Корисниците ширум светот гледаат повеќе од милијарда часа содржина на YouTube само на телевизорите дневно, објави Google.

„Ако се вратите 20 години наназад, би изгледало смешно што оваа веб-страница на која децата објавуваат пародии ќе стане закана за Disney, ABC и CBS“, рече Бенес.

YouTube ги предизвика традиционалните телевизиски титани со тоа што нема потреба од студио или трошоци за производство затоа што корисниците создаваат и проследуваат содржина.

Платформата содржи сè, од концертни клипови и реклами за политички кампањи до инструкции за користење сè и сешто.

„Количината на нови работи што излегуваат е извор што не можете да го запрете, така што луѓето секогаш се придружуваат“, рече Бенес.

Според Google, повеќе од 500 часа видео се поставуваат на YouTube секоја минута.

Аналитичарите сметаат дека купувањето на YouTube од Google во 2006 година за 1,65 милијарди долари е клучен момент, бидејќи ја спои платформата за споделување видео со страсните корисници со експертизата на Google за пребарување и рекламирање.

„YouTube беше дел од закрепнувањето од падот на dot-com, кога луѓето сфатија дека монетизацијата на веб-страниците е всушност важна“, рече технолошкиот аналитичар Роб Ендерле, мислејќи на пукањето на непланираниот технолошки балон од доцните 1990-ти.

YouTube стана пример за тоа како треба да се градат интернет компаниите, наспроти тоа како се градеа кон крајот на 1990-тите.

Google ја искористи својата рекламна експертиза за да изгради успешен модел, споделувајќи ги приходите со креаторите кои привлекуваат значителна публика.

Компанијата, исто така, ја подобри технологијата и преговараше за решавање на прекршувањето на авторските права.

„Пиратскиот аспект повеќе не е присутен на YouTube како порано“, забележува Бенес. „И понекогаш имаше голотија.

Платформата исто така успеа да ја отфрли загриженоста дека на децата им се сервираат вознемирувачки содржини преку софтвер за препораки.

Компанијата лансираше бесплатна апликација „Youtube Kids“ промовирана како безбеден простор за деца и постојано го прилагодува својот алгоритам за да избегне навреда на корисниците и влегување во проблеми со огласувачите и властите.

Аналитичарот Ендерле и припишува голема заслуга за развојот на YouTube во одлична платформа на поранешната извршна директорка Сузан Војчицки, која почина минатата година.

„Беше феноменална во својата работа и покажа како треба да се прави вакво нешто“, изјави Ендерле.

Се предвидува дека YouTube ќе ги надмине сите американски услуги за кабелска телевизија по бројот на платени претплатници во рок од две години, тврди Бенесу.

Платформата сега се натпреварува со стриминг услугите како што се Netflix, Disney и Amazon Prime, како и видео платформи за кратки форми како TikTok и Reels на Instagram.

Како одговор на популарноста на TikTok, YouTube ја претстави својата функција „Shorts“, која во просек има повеќе од 70 милијарди прегледи дневно.

„Како оригинална платформа за стриминг видео, YouTube продолжи да се развива и да се разликува“, изјави за АФП Мајк Проулкс, потпретседател и истражувачки директор во истражувачката компанија Форестер.

Додека алгоритмот за препораки на YouTube традиционално ги фаворизира етаблираните создавачи, долгогодишниот креатор на содржина „Роберт Џи“ забележа дека растечките создавачи се враќаат на почетната страница.

„Навистина сум среќен што YouTube се менува“, рече Роберт Џи, кој почна да поставува видеа во 2009 година.

„YouTube е дел од мене, тоа е она што јас го работам“

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни