Кинескиот пазар на електрични возила, најголем во светот, е импресивен со години со својата големина и брзина на развој. Сепак, се чини дека достигна точка на прегревање. Речиси секоја недела се појавува нов модел или дури и сосема нов бренд, сите се борат за наклонетоста на ограничен број клиенти. Се поставува логично прашање – како сите тие преживуваат?
Како Кинезите произведуваат автомобил за само 18 месеци?
Очигледно, таквото размислување не е единствено. Оваа недела, врвните регулатори и политичари во Кина, вклучувајќи го и самиот претседател Си Џинпинг, се огласија, испраќајќи јасна порака до индустријата: време е да се повлече рачната сопирачка, да се преиспитаат инвестициите и начинот на кој работиме. И бруталната ценовна војна, велат тие, мора да престане, пишува InsideEVs.

Ценовна војна што излегува од контрола
Во позадина на сè е немилосрдна ценовна војна во која кинеските производители постојано ги намалуваат цените со цел да ја истиснат конкуренцијата од пазарот. Тоа е еден вид автомобилска борба за опстанок, предводена од гигантот BYD, што ја стави целата индустрија – вклучувајќи ги и добавувачите и партнерите – под огромен притисок да ги намалат трошоците.
Овој вид пазарна конкуренција резултираше со неверојатно евтини електрични возила, како моделот BYD Seagull, кој чини само околу 8.000 долари. Сепак, таквата цена е на сметка на помалите добавувачи, од кои некои се пожалија дека нивните сметки не се плаќаат на време.
Иако кинеските брендови на автомобили неодамна се обидоа да се договорат за воведување стандарден период на плаќање од 60 дена, владата во Пекинг сака да оди чекор понатаму.
Државната новинска агенција Ксинхуа извести за состанок на високи владини претставници кои повикаа на построга регулација на цените и долгорочна регулација на пазарната конкуренција. Повика на крај на „ирационалните намалувања на цените“, дефинирајќи ги како практика во која некои производители намерно продаваат возила под производствените трошоци со цел да им наштетат на конкурентите. Доколку оваа практика продолжи, беше предупредено, државата би можела да интервенира.
Предупредување од врвот: „Дали сите провинции мора да инвестираат во истото?“
Самиот кинески претседател Си Џинпинг се придружи на критиките. Според „Фајненшл тајмс“, Си бил критичен кон неконтролираниот развој на неколку нови технологии, вклучувајќи вештачка интелигенција и електрични возила, и ги издвоил инвестициите на локалната самоуправа во автомобилските компании.
- Дали сите провинции во земјата мора да развиваат индустрии во тие насоки?, наводно, прашал Си, алудирајќи на проблемот со прекумерниот капацитет. Имено, кинеските производители на автомобили добиле поддршка не само од централната влада, туку и од локалните власти кои сакале на овој начин да ги стимулираат локалните економии. Токму ова довело до проблемот со прекумерниот капацитет на фабриките.
Неизбежна консолидација на пазарот
Сосема е сигурно дека Кина нема да се откаже од целта да биде светски лидер во производството на електрични возила. Сепак, сè повеќе е јасно дека сегашното ниво на инвестиции и бројот на модели на пазарот едноставно не е одржливо. Дури и со пазар од 1,4 милијарди луѓе, нема место за сите. Многу марки на електрични возила не се профитабилни, а проблемот со премногу фабрики за постојната побарувачка станува сè поизразен.
Во моментов, не е сосема јасно кои механизми ќе ги користи кинеската влада за да ги реши овие проблеми. Сепак, едно е сигурно: консолидацијата на пазарот – на кој едноставно нема место за сите – беше неизбежна. Сега, под притисок на властите, тој процес би можел значително да се забрза.