ОН повикува да се забранат мобилните телефони во училиштата

Паметните телефони треба да бидат забранети во училиштата за полесно справување со нарушувањата во училницата, да се подобри учењето и да се помогне да се заштитат децата од сајбер малтретирање, се препорачува во извештајот на ОН.

УНЕСКО, агенцијата за образование, наука и култура на ОН, рече дека има докази дека прекумерната употреба на мобилни телефони е поврзана со намалени образовни перформанси и дека високите нивоа користење на уредите имаат негативен ефект врз емоционалната стабилност на децата.


Според нив, повикот за забрана на паметни телефони ќе испрати јасна порака дека дигиталната технологија како целина, вклучително и вештачката интелигенција, секогаш треба да биде подложна на „човечко-центрирана визија“ за образование и никогаш да не ја заменува интеракцијата лице в лице со наставниците.

УНЕСКО ги предупреди креаторите на политиките на неразмисленото прифаќање на дигиталната технологија, тврдејќи дека нејзиното позитивно влијание врз резултатите од учењето и економската ефикасност може да се прецени, а новото не е секогаш подобро. „Не сите промени претставуваат напредок. Само затоа што нешто може да се направи не значи дека треба да се направи“, заклучуваат тие

Бидејќи учењето се повеќе се префрла на интернет, особено на универзитетите, УНЕСКО ги повика креаторите на политиките да не ја занемаруваат „социјалната димензија“ на образованието каде што студентите добиваат настава лице в лице. „Оние кои бараат зголемена индивидуализација можеби ја пропуштаат поентата за тоа што е образованието“, се вели во извештајот.

„Дигиталната револуција има неизмерен потенцијал, но, како што беа искажани предупредувања за тоа како треба да се регулира во општеството, слично внимание мора да се посвети на начинот на кој таа се користи во образованието“, рече генералниот директор на УНЕСКО, Одри Азулеј.

Таа додаде: „Нејзината употреба мора да биде за подобрени искуства во учењето и за благосостојба на учениците и наставниците, а не на нивна штета. Чувајте ги потребите на ученикот на прво место и поддржувајте ги наставниците. Онлајн врските не се замена за човечката интеракција“.

УНЕСКО во извештајот вели дека земјите треба да се осигураат дека имаат јасни цели и принципи за да се осигураат дека дигиталната технологија во образованието е корисна и се избегнува штета, како по здравјето на поединечните ученици, така и пошироко за демократијата и човековите права, на пример преку инвазија на приватност и поттикнување на омраза на интернет.

Прекумерната или несоодветна употреба на технологијата од учениците во училницата и дома, без разлика дали станува збор за паметни телефони, таблети или лаптопи, може да го одвлекува вниманието, да го наруши и штетно да влијае врз учењето. Во извештајот се наведени големи меѓународни податоци за оценување кои укажуваат на „негативна врска“ помеѓу прекумерната употреба на дигиталната технологија и перформансите на учениците.

Иако технологијата потенцијално може да отвори можности за учење за милиони, придобивките беа нееднакво распространети, при што многу посиромашни луѓе од целиот свет беа ефективно исклучени, се вели во извештајот. Дигиталната образовна инфраструктура беше скапа, а нејзините еколошки трошоци честопати беа потценети.

Имаше малку робусни истражувања за да се демонстрира дигиталната технологија инхерентна додадена вредност на образованието, рече УНЕСКО во својот извештај за Глобалниот образовен монитор за 2023 година. Голем дел од доказите беа финансирани од приватни образовни компании кои се обидуваа да продаваат производи за дигитално учење. Нивното растечко влијание врз образовната политика ширум светот беше „причина за загриженост“, се додава.

Земјите сепак „се разбудија за важноста да се стават учениците на прво место“ кога станува збор за дигиталната технологија, рече УНЕСКО. Ја цитираат Кина, која рече дека поставила граници за употреба на дигитални уреди како наставни алатки, ограничувајќи ги на 30 отсто од целото наставно време, при што од студентите се очекува да прават редовни паузи од користењето на уредите.

Се проценува дека повеќе од милијарда студенти на глобално ниво се преселиле на онлајн учење за време на пандемијата – но во извештајот се истакнува дека милиони посиромашни студенти без пристап до интернет биле изоставени.

Врз основа на својата анализа на 200 образовни системи ширум светот, УНЕСКО процени дека една од шест земји ги забраниле паметните телефони на училиште, или преку закон или насоки. Франција таква политика воведе во 2018 година, а Холандија ќе донесе ограничувања од 2024 година.

Објавувајќи ја забраната овој месец, холандскиот министер за образование, Роберт Дијкграф, рече: „Учениците треба да бидат способни да се концентрираат и да им се даде можност да учат добро. Мобилните телефони се пречка, покажуваат научните истражувања. Треба да ги заштитиме студентите од ова“.

Во Обединетото Кралство, поранешниот секретар за образование Гевин Вилијамсон повика на забрана за мобилни телефони во училиштата во 2021 година, како дел од борбата против лошата дисциплина на учениците, но ова беше отфрлено од страна на образовните синдикати кои рекоа дека училиштата имале политики за користење паметни телефони со години.

Извор: The Guardian

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни