Нашиот мозок „во милисекунди“ одлучува што ќе јадеме – колку е рационален овој избор?

Научници од Австралија открија дека човечкиот мозок донесува одлуки за храната со неверојатна брзина – за само неколку стотици милисекунди по визуелниот контакт со неа.

Истражувањето покажува дека многу пред да станеме свесни дали сакаме да купиме или изедеме нешто, нашиот мозок веќе го обработил изгледот, вкусот и здравствените карактеристики на намирницата.

Студијата, објавена во списанието Appetite, е дело на тим истражувачи од Универзитетот во Мелбурн и Универзитетот Западен Сиднеј, предводен од Вајолет Че, Даниел Фојеригел и Тијл Грутсвагерс. Со помош на електроенцефалографија (EEG), тие ја снимале електричната активност на мозокот додека учесниците гледале фотографии од различни намирници – од овошје и месо до грицки и слатки. Испитаниците потоа ги оценувале храните според вкус, здравствена вредност, калориска содржина и желба за консумација.

Со комбинирање на добиените податоци и техники на машинско учење, научниците откриле дека мозокот реагира на одредени својства на храната веќе по 200 милисекунди од гледањето. Интересно е што здравствените аспекти на храната биле препознаени дури и пред вкусот, што ја менува претходната претпоставка дека првиот импулс секогаш е „вкусно, па здраво“.

Истражувањето покажува дека одлуките за храна се носат автоматски, пред да станат дел од нашата свесна мисла. Тоа објаснува зошто често посегнуваме по храна со привлечен изглед или познат вкус – дури и кога знаеме дека не е најздрава. На пример, мозокот побрзо реагира на сигналот „вкусно“ отколку на „здрава опција“, што му дава предност на брзата храна.

Научниците утврдиле и дека две димензии најмногу влијаат на мозочната проценка на храната: првата е степенот на обработка (дали храната е природна или индустриски преработена), а втората – вкусот и познатоста. Двете се активираат во мозочната активност околу 200 милисекунди по визуелниот стимул.

„Нашите резултати се особено релевантни за ситуации во кои изборот се базира само на изгледот – како кога нарачуваме преку интернет или гледаме мени со слики,“ објаснува тимот. Овој пристап може да помогне во развој на стратегии за свесно насочување на вниманието кон поздрави избори, дури и во ситуации кога одлуката се носи инстинктивно.

Истражувачите најавуваат дека следниот чекор ќе биде анализа на други сетилни фактори – како мирисот и звукот на храната – за да се разбере како мозокот реагира кога намирниците не се само на слика, туку и реално присутни пред нас.

Заклучокот е јасен: нашите одлуки за храна се побрзи и помалку рационални отколку што мислиме. Мозокот реагира инстинктивно и емоционално, додека рационалниот избор – што е навистина добро за нас – често доаѓа предоцна.

Извор: N1info.rs

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни