Зелениот бран што Траум го опишува е систем што градските власти го воведоа пред 16 години: со цел да се поттикне велосипедизмот, сообраќајните светла на клучните улици се синхронизирани така што велосипедист на релација за време на шпиц со брзина од околу 20 км/ч може да фати зелен сигнал на сите светла по патеката.
Овој систем сега ќе се прошири на 15 нови рути, откако градската управа го одобри новиот велосипедски буџет овој месец.
„Идејата е одлична, бидејќи обично светлата се прилагодени на брзината на автомобилите,“ вели Ларс, 33-годишен аналитичар што вози велосипед по Норреброгаде, каде што започна првиот пилот-проект. „Се надевам дека ќе се прошири.“
Велосипедски бранови во градот
По Втората светска војна, како и многу европски градови, Копенхаген стана град на автомобили. Но, во 1970-тите, со големи протести на велосипедистите, градот започна изградба на обемна мрежа велосипедски патеки. Истражување од јуни покажа дека ако секој град имаше слична мрежа, емисиите на CO₂ од приватните автомобили би се намалиле за 6%.
Меѓутоа, официјалните лица признаваат дека и Копенхаген сè уште се соочува со предизвикот да го намали користењето на автомобили од оние што доаѓаат од периферијата. Изградбата на „супер-авто-патишта“ за велосипеди помогна до приградските делови, но црвените светла ги забавуваат патниците на градските улици. Тука, планираните зелени бранови треба да помогнат во непречено движење.
„Многу е важно да имате слобода на велосипедот да возите со добра брзина,“ вели Лине Барфод, градоначалничка за технологија и животна средина, која секојдневно поминува по Норреброгаде до градската куќа. „Чувствувате дека градот ве поддржува да возите велосипед.“
Успехи и предизвици
И покрај позитивните реакции, шпицот создава гужви. Пиа, 65-годишна доброволка, забележува дека патеките понекогаш се толку полни што не е можно да се фати зелениот бран без прекини. Ларс додава дека градот се наоѓа на тешка точка: „Ако дадете повеќе простор за велосипеди, тоа ќе ја ограничи можноста на возачите да пристапуваат до различни области.“
Копенхаген се натпреварува со Амстердам за титулата европска велосипедска престолнина, а други градови како Париз и Лондон почнуваат да се доближуваат. Новиот велосипедски пакет од 602 милиони дански круни (околу 70,5 милиони фунти) предвидува подобрување на зелените бранови, изградба на најдолгиот велосипедски мост во земјата и подобрување на осветлувањето на велосипедските патеки.
Системот веќе користи 19 „велосипедски барометри“ за мерење на брзината на велосипедистите, а откако ќе се добие подобра слика за нивниот тек, зелените бранови ќе се прилагодуваат на моменталниот број велосипедисти на почетокот на коридорите.
Зелени бранови за иднината
Според Гернот Сиг, транспортен научник од Универзитетот во Минстер, таквите системи значително ја подобруваат проточноста на велосипедскиот сообраќај, но сè уште не се широко распространети. Најдобри се велосипедските патишта што не се судираат со автомобили.
„Да се извади луѓето од автомобилите и да се движат е ефикасен начин за спасување животи и заштита на планетата,“ вели Сиг. Ежегодно околу 20.000 луѓе загинуваат на патиштата во ЕУ, а загадувањето од возилата дополнително го зголемува притисокот за велосипедски системи.
Лина Јала-Мононен, која се пресели од Хелсинки во Копенхаген пред две години, вели дека градот е пример за тоа што другите можат да постигнат: „Да се вклучиш во текот на велосипедскиот сообраќај ми требаа пет месеци, но навистина е најкомфорниот начин за движење низ градот.“
Извор: The Guardian