Новинарите од N1 бараат инвеститори за да ја зачуваат уредничката независност: „Сакаме чиста ситуација и слободен начин на работа“

По најавите за повлекување на сопственикот од пазарите надвор од ЕУ, редакцијата на N1 предложи модел на менаџерско преземање – инспириран од примери како Guardian и New York Times – со цел да ја заштити независноста на новинарството од политички и сопственички влијанија.

Иницијативата за менаџерско преземање на медиумите од рамките на United Group не значи класична купопродажба – туку повик за очувување на професионалната автономија и јавниот интерес.Новинарите и уредниците на N1 испратија јасна порака: ако медиумот веќе се продава, тие сакаат да најдат инвеститори што ќе им дозволат да продолжат да работат слободно, без компромис со новинарските стандарди.

„Она што ние сакаме е чиста ситуација и слободен начин на работа – и сега, и во годините што доаѓаат,“ изјави Михаило Јовиќевиќ, главен уредник на порталот Nova.rs.

Во април, кога студентите ја блокираа зградата на јавниот сервис, токму видеата од N1 беа емитувани на бината — симболично покажувајќи кој медиум тие го препознаваат како вистински јавен сервис.Но, зад камерите, оваа телевизија функционира во рамките на голем меѓународен инвестициски фонд, чија глобална стратегија подразбира повлекување од земји надвор од Европската Унија.

Иако актуелниот сопственик сè уште тврди дека е посветен на уредничката независност, постепената продажба на медиумските операции во Србија, Босна и Херцеговина и Црна Гора го отвори прашањето:дали се подготвува догoвор со државата кој би го ослабел слободното новинарство?

Идејата на редакцијата не е романтична, туку реалистична борба за опстанок. Новинарите не можат да купат медиум, но можат да создадат модел во кој инвеститорите се гаранти за независност.Такви модели постојат: британскиот Guardian е под закрила на фондација, а New York Times има специјален уставен механизам со кој само ограничен круг луѓе може да влијае врз уредувачката политика.

United Group е инвестициски фонд – неговата логика е да ја зголеми вредноста на компанијата и потоа да ја продаде. Но, во светот на медиумите, такви трансакции имаат цена која не се мери само во пари, туку и во вредности.

Ако државата навистина преземе дел од медиумите, тогаш – како што предупредуваат уредниците – вредноста на јавниот интерес се сведува на бројка што ја одредуваат политичарите.

„Имаме обврска кон публиката која ни го довери своето доверие,“ рече Јовиќевиќ во едно од медиумските соопштенија. „И кон сите што не сакаат да видат дека политиката го диктира новинарството.“

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни