Како е настанат градот Бразилија еден од најамбициозните проекти на човештвото

Денес, Бразилија, со население од околу 3 милиони, останува симбол на бразилската амбиција, но и потсетник за предизвиците на планирањето утописки градови

НА 3 октомври 1955 година, Бразил го избра Жуселино Кубичек за претседател на избори што означија пресвртница во историјата на земјата. Кубичек, познат по својот слоган „Педесет години напредок за пет години“, имаше амбициозна визија за модернизација на Бразил, од која најспектакуларна беше изградбата на Бразилија, новиот главен град.

Овој монументален потфат, завршен за само четири години, го трансформираше Бразил и стана симбол на неговата аспирација за напредок и глобално влијание. Изградбата на Бразилија не беше само архитектонски подвиг, туку и политички и социјален експеримент што ја одразуваше визијата на Кубичек за модерен, обединет Бразил.

Позадина и мотивација

Кога Жуселино Кубичек ја презеде претседателската функција на 31 јануари 1956 година, Бразил беше земја со огромен потенцијал, но се соочуваше со економски и социјални предизвици. Рио де Жанеиро, главниот град во тоа време, беше културен и политички центар, но се сметаше за премногу урбан и крајбрежен, што го ограничуваше развојот на внатрешноста на земјата.

Идејата за нов главен град во внатрешноста постоела уште од 19 век и била вградена во уставот од 1891 година. Кубичек видел можност да ја претвори оваа идеја во реалност, не само за да го стимулира развојот на централен Бразил, туку и симболично да ја обедини нацијата и да проектира слика за модерност.

Кубичек ја сметал изградбата на Бразилија за клучен дел од неговиот „План на цели“ (Plano de Metas), кој вклучувал 31 проект за развој на индустријата, инфраструктурата и енергетиката. Новиот главен град бил повеќе од административен центар; тој бил симбол на национална гордост и доказ дека Бразил може да се натпреварува со развиените земји. Кубичек сакал Бразилија да биде град на иднината, ослободен од хаосот на старите урбани центри како Рио и Сао Паоло.

Планирање и дизајн

Проектот за изградба на Бразилија започна во 1956 година кога Кубичек ја основа компанијата Новакап (Companhia Urbanizadora da Nova Capital) за да ја координира работата. Клучни фигури во проектот беа урбанистичкиот план Лусио Коста, кој го осмисли генералниот план на градот, и архитектот Оскар Нимаер, кој ги дизајнираше повеќето од значајните згради.

Градскиот план, познат како Плано Пилото, бил инспириран од модернистичките принципи и бил обликуван како птица или авион, со јасно дефинирани зони за администрација, домување, бизнис и рекреација. Коста сакал да создаде функционален град со акцент на просторност и зелени површини, додека Нимаер донел уметнички допир со своите футуристички дизајни.

Градот се наоѓа во пуста област на државата Гојас, во центарот на земјата, на плато кое се карактеризира со црвени почви и ретка вегетација. Локацијата е избрана поради нејзината централност и потенцијалот да стимулира развој во внатрешноста. Кубичек инсистираше на брзо темпо на изградба, поставувајќи амбициозен рок од четири години, што бараше огромна мобилизација на ресурси и работна сила.

Процес на градење

Изградбата на Бразилија започна во 1956 година и беше херкуловска задача. Десетици илјади работници, познати како кандангос, дојдоа од сиромашните региони на североисточен Бразил, привлечени од ветувањето за работа.

Тие работеа во тешки услови, соочувајќи се со прашина, топлина и недостаток на инфраструктура. Кубичек лично го надгледуваше напредокот, често посетувајќи го градилиштето за да се осигури дека работите се одвиваат според планот. Финансирањето на проектот беше контроверзно бидејќи бараше значително задолжување, што подоцна придонесе за инфлација и економски проблеми.

Зградите на Нимаер, како што се Националниот конгрес, катедралата Бразилија и палатата Алворада, станаа икони на модернистичката архитектура. Нивните флуидни форми и иновативен дизајн го одразуваа духот на оптимизмот и напредокот. Градот беше дизајниран за 500.000 жители, со широки булевари и зелени површини, но со акцент на монументалноста, што требаше да ја одрази моќта и амбицијата на Бразил.

Бразилија беше официјално отворена на 21 април 1960 година, на годишнината од основањето на Бразил. Церемонијата беше спектакуларна, со присуство на светски лидери и огромно медиумско внимание. Преместувањето на владата од Рио во Бразилија означи симболична промена, поместувајќи го центарот на моќта во срцето на земјата.

Предизвици и критики

Иако изградбата на Бразилија беше триумф на волја и организација, проектот не беше без проблеми. Брзината на изградбата доведе до високи трошоци што ја оптоваруваа бразилската економија. Работниците честопати работеа во небезбедни услови, а многумина се соочија со тежок живот во привремени населби.

Урбанскиот план беше критикуван поради неговата ригидност: градот беше дизајниран за автомобили, што го отежнуваше животот на пешаците, а социјалната сегрегација беше присутна бидејќи работниците често живееја во периферни населби далеку од центарот.

Бразилија стана и симбол на противречностите на проектот на Кубичек. Иако градот имаше за цел да ја обедини земјата, многумина го сметаа за елитен проект, одвоен од реалноста на сиромашните Бразилци. И покрај ова, Бразилија стана светско наследство на УНЕСКО во 1987 година, признато како ремек-дело на модернистичката архитектура и урбанизам.

Наследството на Бразилија

Изградбата на Бразилија под водство на Кубичек останува еден од најамбициозните проекти на 20 век. Градот не само што ја промени географијата на бразилската политика, туку и го стимулираше развојот на внатрешноста, привлекувајќи население и инфраструктура во регион кој претходно беше практично ненаселен. Визијата на Кубичек за модерност инспирираше генерации, иако економските последици од неговите проекти предизвикаа критики.

Денес, Бразилија, со население од околу 3 милиони, останува симбол на бразилската амбиција, но и потсетник за предизвиците на планирањето утописки градови. Сонот на Кубичек за „нов Бразил“ живее во монументални згради и широки булевари, но и во дебатите за тоа како да се балансира напредокот со социјалната правда. Изградбата на Бразилија беше доказ дека големите визии можат да го променат светот, но по цена што само историјата може целосно да ја цени.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни