Германија изработува нови планови за брзо подготвување и можeн привремен прекин на својот воздушен простор во случај државата да мора да се брани, потврди за „Euronews“ директорот на националната служба за воздушна навигација DFS.
Со околу три милиони летови годишно, германското небо е меѓу најпрометните во светот. Но во сценарио на напад врз Германија или кој било НАТО-сојузник, воздушниот простор мора да биде веднаш затворен – нешто за што, според експертите, авио-индустријата сè уште нема доволно свест.
Планови поради растечки безбедносни ризици
Арнд Шонеман, претседател и извршен директор на DFS Deutsche Flugsicherung, изјави дека компанијата веќе работи со Министерството за одбрана и Министерството за транспорт на „каталог на барања“ кој би се активирал во различни степени на закана.
„Постојат три нивоа на одбрана,“ објасни Шонеман. „Првото ниво е закана. Второто е активирање на НАТО член 5. Третото е директна одбрана на државата. За секое од овие нивоа развиваме различни обврски, кои мора да ги извршиме според јасен мастер-план.“
Овие подготовки се дел од поширокиот германски напор за трансформација на одбраната, по децении на недоволни инвестиции. Од 2022 година наваму, по руската инвазија врз Украина, Берлин драматично го зголеми буџетот за војската со цел да стане „најсилната европска армија“, како што често повторува владата.
Паралелно, НАТО усвои регионални одбранбени планови за побрза мобилизација, а Европската Унија презеде бројни мерки за забрзување на производството на одбранбена опрема и олеснување на воената мобилност меѓу државите членки.
„Недостаток на свест“ кај цивилниот сектор
И покрај сериозноста на сценаријата, најголем проблем според Шонеман е што авиокомпаниите и аеродромите сè уште не размислуваат за можноста воздушниот простор да биде затворен или пренаменет за воени операции.
„Цивилните авиокомпании и аеродромите се далеку од размислување дека можеме да влеземе во ситуација со воени активности во државата,“ вели тој. „Мора да работиме на тоа тие точно да знаат што ќе се случува доколку воздушниот простор биде затворен.“
DFS веќе одржува информативни сесии со индустријата за да објасни кои мерки би биле преземени во таков случај.
Финансиски предизвици и модернизација
Друг значаен предизвик е финансирањето на новите технолошки системи што треба да обезбедат стабилни операции и во мир, и во евентуални кризни ситуации. DFS во следната деценија ќе ги обнови радарските системи, а дел од трошоците би можел да биде кофинансиран преку европските фондови за воена мобилност.
Европската комисија предложи нов инструмент од 150 милијарди евра (SAFE) за поддршка на земјите членки во модернизација на одбраната, вклучувајќи системи за воздушна безбедност. Во следниот седумгодишен буџет, ЕУ предлага значително зголемување на средствата за одбрана и вселена, со над 130 милијарди евра, од кои 17 милијарди би биле насочени само за воена мобилност – десеткратно зголемување во однос на тековниот буџет.
Хибридни закани и драматичен раст на инциденти со дронови
Во последните години DFS се соочува и со нов тип предизвик: брз пораст на хибридни закани, особено инциденти со дронови. До крајот на октомври годинава биле пријавени повеќе од 190 случаи на забележани дронови во близина на германски аеродроми, број што веќе го надминува вкупниот број од 2024 година.
Аеродромот во Минхен двапати во два последователни дена мораше да ги стопира операциите поради присуство на дрон во воздушниот простор, а берлинскиот аеродром „Бранденбург“ беше принуден да прекине летови две часа по сведоштво за забележан дрон во близина.
DFS разви платформа преку која граѓаните може да проверат каде е дозволено да летаат со дрон, а во моментот се работи на интеграција на беспилотниот сообраќај во официјалното управување со воздушниот простор.
„Проблемот со некооперативните дронови е што имаат модифициран софтвер и хардвер и не можат да се детектираат со стандардни системи,“ вели Шонеман. „Треба да ги интегрираме мрежните услуги, радарските слики и одбранбените способности – вклучително и системите за сметање.“
Сепак, тој отфрли можност дронови да се соборуваат во близина на аеродроми, предупредувајќи дека тоа би можело да биде опасно за авионите што кружат додека чекаат дозвола за слетување.
Како што истакнуваат германските власти, „подготвеноста на воздушниот простор“ ќе остане клучна тема во годините што следат, особено додека Европа инвестира во нови механизми за одбрана и отпорност.
