Францускиот Сенат со големо мнозинство го поддржа новиот предлог-закон кој има цел да ги регулира гигантите за евтина облека, особено кинеските платформи за е-трговија Shein и Temu. Текстот има за цел да се справи со еколошките и економските последици од брзата мода – модел кој се базира на масовно производство и ниски цени.
Законот воведува систем за „еко-оценка“, кој ќе ја мери еколошката влијателност на производите што ги продаваат компаниите за брза мода, вклучително и емисии, користење ресурси и можност за рециклирање.
Брендовите со најниски оценки може да бидат оданочени со до 5 евра по парче облека од 2025 година, а до 10 евра до 2030. Сепак, данокот нема да смее да надмине 50% од продажната цена на производот.
Законот исто така вклучува забрана за рекламирање на ултрабрзи модни брендови, како и санкции за инфлуенсери кои ги промовираат онлајн.
Иако законот е насочен кон платформи како Shein и Temu, тој не ги засега најстрого големите европски компании како Zara, H&M и Kiabi.
Еколошките организации го критикуваа изменетиот текст поради, како што велат, ослабената амбиција.
„Ова е пропуштена шанса,“ изјави Пјер Кондамин, координатор на кампањи во „Пријатели на Земјата Франција“.
„Имаме текст кој таргетира две компании и со тоа ги изоставува најмалку 90% од продукцијата и облеката што се продава во Франција. Тоа е пропуштена можност. Можевме да имаме вистинска еколошка амбиција. Многу сме разочарани бидејќи на крајот гледаме дека економската заштита е главниот двигател на овој закон. А во почетокот имаше намера да се насочи секторот кон поодржливи практики,“ изјави тој за Euronews.
Но некои француски политичари сметаат дека законот прво мора да ги заштити европските индустрии.
„За жал, немаме избор,“ рече конзервативната сенаторка Силви Валент Ле Ир.
„Денес мора да го одбраниме она што остана од нашите европски индустрии. Мора да направиме разлика меѓу производството во Кина од овие гиганти. Станува збор за размери сто пати поголеми од нашите. Ги чуваме европските и француските индустрии за сега, затоа што ако не го направиме тоа, ништо нема да остане,“ изјави таа за Euronews.
Портпаролот на Shein, Квентин Рюфа, реагираше порано оваа недела, предупредувајќи дека законот може да влијае на „куповната моќ“ на француските потрошувачи.
Меѓу 2010 и 2023 година, вредноста на рекламираните производи од брзата мода во Франција се зголемила од 2.3 милијарди на 3.2 милијарди евра. Во Франција, според државната агенција за животна средина (Ademe), секоја секунда се фрлаат 35 парчиња облека. Сенатот го усвои законот со 337 гласа „за“ и само еден „против“. Текстот сега оди на усогласување во заеднички комитет на сенатори и пратеници во септември.
Европската комисија исто така ќе треба да биде известена за да се осигура дека законот е во согласност со регулативите на ЕУ.
Ако се усвои, тоа би претставувало една од најагресивните законски мерки во Европа за справување со последиците од брзата мода – иако ефектот останува да се види.