Спротивно на длабоко вкоренетото мислење дека за време на студените зимски утра автомобилот треба да работи во „благ газ“ неколку минути пред тргнување, таквата практика денес е целосно погрешна и потенцијално штетна за механиката на возилото. Иако можеби од родителите или старите возачи сте слушнале дека моторот треба да работи додека стрелката на температурата не се помести или додека стаклата не се одмаглат, тој ритуал е остатоци од минатото што на модерните мотори им нанесува повеќе штета отколку корист.
Старите возачи инсистирале на долго загревање на место кај автомобили со карбуратори, но технологијата на автомобилите во последните три децении се променила драстично, што ја прави таа навика не само непотребна, туку и штетна за виталните делови на вашиот автомобил.
Причината зошто оваа пракса е штетна лежи во фундаменталната разлика помеѓу старите и новите системи за гориво. Кога ладен мотор работи во празен ход, компјутерот на автомобилот (ECU) испраќа значително посилна смеса гориво во цилиндрите за да го одржи стабилниот работен ритам, но бидејќи моторот многу бавно се загрева додека возилото стои, вишокот бензин не испарува целосно. Тој вишок дејствува како силен растворувач што ја испира заштитната маслена фолија од ѕидовите на цилиндрите, што води до зголемено триење и до ефект што механичарите го нарекуваат „разредување на маслото“.
Наместо бескорисно чекање во студената кабина, експертите препорачуваат едноставна и ефикасна постапка: вклучете го моторот, почекајте 30 секунди до една минута – колку што ви е потребно да го заштитите сигурносниот појас, да ги прилагодите ретровизорите и да го поврзете телефонот – и веднаш тргнете. Клучот е умереноста во првите неколку километри возење: избегнувајте нагли забрзувања, високи вртежи и агресивно возење додека моторот не постигне оптимална работна температура. Овој пристап овозможува маслото побрзо и рамномерно да се распределува, а истовремено се загреваат и останатите механички делови како менувачот, лежиштата и диференцијалот, кои би останале студени и крути ако автомобилот само стои.
Покрај механичките оштетувања, работата на моторот во празен ход претставува и непотребно трошење на пари и значително оптоварување за животната средина. Моторот што работи на место троши гориво без да помине ниту еден километар, а според EPA и бројни авто-клубови, празниот ход драстично го зголемува издувот на штетни гасови. Дополнително, на наслагите на јаглерод на вентилите и свеќиците од непотполно согорување на смесата, што со текот на времето ја намалува ефикасноста на моторот и ја зголемува потрошувачката.
Секако, постојат специфични ситуации кога правилото „вклучи и вози“ не важи целосно, особено ако имате класичен автомобил произведен пред 1980-тите со карбуратор. Таквите мотори навистина бараат неколку минути загревање. Исто така, безбедноста во сообраќајот е апсолутен приоритет, па ако стаклата се дебело замрзнати или замаглени, неопходно е автомобилот да работи додека греењето и вентилацијата не го расчистат стаклото за безбедно возење. Во екстремно студени услови, кога температурите паѓаат многу под нулата, дозволено е да се продолжи работа на место една до две минути за циркулација на сите течности.
Сопствениците на електрични возила (EV) имаат сосема различна зимска рутина. Бидејќи батериите губат дел од капацитетот и перформансите на ниски температури, се препорачува функцијата „предгреј“ преку мобилна апликација додека автомобилот е на полнач. Овој процес ја загрева батеријата и кабината користејќи струја од мрежата, што ја оптимизира автономијата и го продолжува векот на батеријата. За разлика од моторите со внатрешно согорување, EV возилата може безбедно да се загреваат и во затворени гаражи бидејќи не испуштаат штетни гасови.
