Зошто забраната на политички реклами во Европа може да ги засили авторитарните режими?

Новите правила на ЕУ за забрана на политичките реклами на интернет може ненамерно да им помогнат на авторитарни режими како во Унгарија, со оглед што тие ја контролираат традиционалната и алтернативната медиумска сфера.

Новата регулатива на Европската унија за политичката реклама, која ќе стапи на сила во октомври 2025 година, предизвика платформи како Meta и Google да престанат со прикажување политички и општествени реклами во Европа. Иако целта на оваа регулатива е да ја зголеми транспарентноста и да обезбеди фер политичко натпреварување, постои ризик дека тоа ќе им даде непредвидена предност на илитерални режими кои имаат моќ над традиционалните медиуми и контрола врз државните ресурси.

Одличен пример за ова е Унгарија, каде премиерот Виктор Орбан и неговата партија Фидес имаат огромно влијание врз регионалните медиуми и користат политички мрежи кои се претставуваат како граѓански организации. Со прекинот на платените реклами на социјалните мрежи, главниот канал на опозицијата за комуникација и мобилизација ќе биде сериозно ограничен, додека режимот ќе продолжи да ја шири својата пропаганда преку контролирани медиуми и „органски“ содржини преку своите мрежи.

Особено загрижувачки е тоа што овие промени ќе влијаат на изборите во 2026 година во Унгарија, каде Фидес ќе може да ја искористи оваа „предност“ за да доминира во јавниот дискурс и да ја потисне опозицијата. Нивните организации, прикриени како граѓански групи, ќе можат да шират политички пораки преку социјалните мрежи и да влијаат на мислењето во руралните подрачја, каде медиумската контрола е најсилна.

Ова ја покажува парадоксалната природа на демократските намери зад забраната на политичките реклами: наместо да ја зајакне демократијата, регулативата може да создаде нефер услови каде авторитарните режими добиваат неограничена моќ да ги зајакнат своите наративи.

За да се избегнат ваквите несакани ефекти, потребни се дополнителни мерки и поддршка за независните медиуми и опозицијата, како и развој на алтернативни механизми за транспарентна и фер политичка комуникација во дигиталното време.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни