Зошто Томос останува симбол на југословенската ера и соништата на обичниот човек?

Томос: Моторот што ги движеше луѓето, од Копар до светот

Томос, симболот на моторизацијата во Југославија, седум децении го освојуваше срцето на обичниот човек. Основана во 1954 година како ТОvarna МОtornih koles Sežana, фабриката во Копар стана синоним за достапност, практичност и технолошки иновации. Томос не само што произведуваше мотори за копно, туку и мотори за вода, а со текот на времето го прошири своето влијание и кон автомобилската индустрија.

Сон достапен за три плати

Во 60-тите години, мопедите на Томос, како легендарниот „Колибри“, беа симбол на мобилност за сите – од поштарите до младите работници. Во време кога автомобилот Фиќо чинеше дури 14 просечни плати, мопедите на Томос беа достапни за само три. Тие станаа алатка за секојдневие, решавајќи ги транспортните потреби на милиони луѓе.

Со текот на времето, производството се зголеми, па од првите лиценцирани Puch мотори, Томос премина на развој на свои модели. Првиот целосно домашен производ, „Колибри“, беше претставен во 1959 година пред самиот Тито, потврдувајќи го успехот на фабриката.

Машини за копно, вода и воздух

Покрај мопедите, Томос стана лидер и во производството на надворешни мотори за чамци, како што беше моделот Tomos 4, кој од 1969 година го освои светот. Фабриката го искористи својот технолошки развој и за автомобилската индустрија, преку соработката со Citroën.

Во 1973 година, Томос го основа ЦИМОС (Citroën-Tomos-Iskra), каде што започна производство на познати модели како Spaček и Дјана. Оваа диверзификација го позиционира Томос како иновативна компанија која ја надминува традиционалната моторна индустрија.

Мотоспорт како маркетинг

Една од уникатните стратегиите на Томос беше учеството во мото-трки. Во 1982 година, Здравко Матулја ја освои титулата европски шампион, возејќи Томос до брзина од неверојатни 204 км/ч. Успесите во трките не само што го истакнаа Томос на глобалната сцена, туку помогнаа во продажбата на нивните мотори на пазарите како Холандија, каде што дури имаа и фабрика.

Крајот на една ера

Со распадот на Југославија и појавата на агресивна конкуренција од азиските производители, Томос се соочи со големи предизвици. Двотактните мотори станаа непожелни поради еколошките стандарди, а приватизацијата го ослабе капацитетот на фабриката. Во 2019 година, Томос конечно згасна, но остана како симбол во срцата на милиони.

Легендата продолжува

Иако фабриката повеќе не постои, фановите низ целиот свет ги одржуваат мопедите живи. Старите модели на Томос се реставрираат и се слават како дел од културното наследство на една генерација.
Томос не само што го обликуваше секојдневниот живот, туку и остави неизбришлив белег во индустриската историја на Југославија. Нивната способност да комбинираат достапност, иновација и локална традиција останува инспирација за многумина. Денес, Томос не е само мотор, туку и споменик на еден златен период од минатото.

Потсетете се на звукот на мотори кои ги освојуваа улиците – Томос живее преку носталгијата на неговите фанови!

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни