Знаете ли што е шринкфлација? Трик на кој заработуваат производителите и трговците, а на кој клиентите немаат право да се жалат

Шринкфлација или смалувањето е економски термин кој опишува ситуација во која големината или количината на производот се намалува додека цената останува иста или дури и се зголемува

Се сеќавате ли кога последен пат сте купиле чоколадо со полни 100 грама или обланди во стандардно пакување од еден килограм? Веројатно ви е тешко да се сетите. Денешните чоколади се почесто се 80 грама, а во некои случаи и само 75 грама. Истото се случува и со популарните бисквити – порано се продаваа во пакувања од килограми, а сега често доаѓаат со 140 грама помалку. Во многу случаи, пакувањето остана слично, но количината на производот внатре беше значително намалена.

Во двата случаи, зборуваме за смалување, економски термин кој опишува ситуација во која има намалување на големината или количината на производи или услуги, додека цената останува иста или дури и се зголемува. Смалувањето обично значи „намалување на големината на пакувањето“, но не и нужно намалување на цената, што значи дека потрошувачите добиваат помалку производ за истите пари отколку порано.

Овој феномен првпат се рашири во 2008 година, за време на претходната економска криза кога компаниите беа соочени со зголемени трошоци за производство. За да не ги загубат клиентите поради повисоките цени, почнаа да ја намалуваат количината на производи во пакувања.

Намален квалитет

Иако намалувањето на инфлацијата е највидливо во големината на производот, има и други примери кои може да останат незабележани на прв поглед, но всушност ја намалуваат вредноста што ја добиваат потрошувачите за своите пари. Во услужниот сектор, намалувањето на инфлацијата може да се манифестира со намалување на количината на услуги вклучени во пакетот, додека цената останува иста.

Некои хотели кои порано даваа бесплатен попладневен чај на гостите, сега го отфрлија и нудат само ноќевање со појадок или понекогаш дури и без појадок. Понекогаш собирањето се однесува не само на количината, туку и на квалитетот на производот, кој може да биде намален, но по иста цена.

Нелојална трговска практика

Додека владите речиси на целиот Балкан сè уште не реагираат на проблемот со намалувањето на квалитетот или квантитетот на производите или на други услуги, многу европски земји се борат со овој проблем. Француските трговски синџири од минатата година мораа да ги информираат клиентите за производите чие пакување е намалено, но цената останала иста. Истото важи и за Јужна Кореја, каде што нивната Комисија за фер трговија (FTC) оцени дека таквите практики се нефер и им се закани на компаниите со казни.

Француските трговци и производители одлучија да преземат мерки за ублажување на негативните ефекти од оваа практика. Трговците мора јасно да го наведат количеството на производи по цена, за клиентите полесно да ги споредат цените и да забележат кога има намалување на амбалажата, а цената да остане иста. Исто така, француските власти и организациите на потрошувачи редовно вршат инспекции за да се осигураат дека трговците на мало не користат неправедни практики за намалување на пакувањето без соодветно да ги информираат потрошувачите.

Како одговор на намалувањето на инфлацијата, корејските законодавци воведоа закони кои бараат јасно означување на вистинските количини на производи на пакувањата. Се воведуваат и дополнителни мерки за да се обезбеди транспарентност и да се спречат компаниите да ги кријат намалувањата на производите зад нејасни етикети. Дополнително, Владата и организациите на потрошувачи преземаат чекори за подигање на свеста за намалувањето на инфлацијата, организирајќи кампањи и едукативни програми за јавноста.

Различни големини на пакувања

Големите малопродажни синџири и производители во Јужна Кореја почнаа да нудат повеќе опции со различни големини на пакувања, овозможувајќи им на потрошувачите да ја изберат количината што најмногу им одговара, а со тоа го намалуваат незадоволството од намалувањето на пакувањето кај стандардните производи.

Италија, исто така, почна да се бори против намалувањето на инфлацијата. Владата на Ѓорѓе Мелони, и покрај една од најниските стапки на инфлација во Европската унија, воведе нова мерка во законот за пазарна и пазарна конкуренција, што беше усвоен од парламентот на 12 декември 2024 година.

Согласно новата регулатива, од 1 април годинава, производителите кои пуштаат во промет стока за широка потрошувачка со намалена количина, но во непроменета амбалажа, за ова се должни јасно да ги информираат потрошувачите со посебна налепница на амбалажата.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни