Урбанизацијата на Скопје низ 20. и 21. век претставува комплексен процес исполнет со амбициозни архитектонски и станбени проекти кои го обликуваа современиот изглед на градот. Од социјалистичките стамбени блокови кои ја одразуваат идејата за колективно домување, преку транзициските трансформации и индивидуализација на просторот, до новите урбани центри и трговски комплекси – Скопје ја носи приказната за својата модернизација и архитектонски развој низ секој свој кварт. Анализата на овие фази открива како домувањето не е само функционална потреба, туку и социо-културен и политички феномен
Почеток на 20. век: Први урбанистички замисли
План од 1914 година – Димитрије Леко
План од 1914 година на Димитрије Леко се првите обиди со европски тип на дизајн, воведување организирани улици, блокови и проширување јужно од Вардар. Скопје тогаш е новоослободен град под Кралството Србија. Целта е градот да се „европеизира“ – да добие функционална структура и симболика на новата власт. Клучни карактеристики се прави улици и булевари, поставени според шаховска матрица. Урбанизација јужно од реката Вардар, која до тогаш претежно била рурална зона. Предвидување на административен центар во централната зона. Направено е зонирање по функции – одвојување на станбен, административен, трговски дел. Прв пат се поставува визија за организиран град, со одделени функции и просторна хиерархија – нешто сосема различно од органскиот раст на османлиската урбана ткаенина.

План од 1929 година – Јосип Михаиловиќ
План од 1929 година на Јосип Михаиловиќ го карактеризираат оформување „прстен“ околу центарот, воведување јавни простори и паркови. Михаловиќ иницира нов генерален план во време кога Скопје се модернизира, расте индустријата, железницата, и се зголемува населението. Карактеристики на планот се создавање на урбан „прстен“ околу центарот – идеја за лесно проширување на градот, потаа воведување на јавни паркови, плоштади и широки улици. За прв пат има функционална поделба на деловен центар, зони за домување, индустриски дел. Истоа така има предлог за зелен појас – рана идеја за еколошки баланс во градот. Овој план ја дефинира основната структура на градот која подоцна ќе биде основа и за послеплановите и е поттик за изградба на нови јавни институции, училишта и станбени блокови. Иако не се реализирани во целост (особено поради економската криза и војната), овие рани планови ја поставија основната матрица на градот, воведоа модерен урбанистички јазик и претставуваат премин од традиционален во европски модел на градска организација.

Овие идеи ќе послужат како темел за послевоените урбанистички планови (1948, 1963), но и ќе се судрат со предизвиците на брзата урбанизација, политички промени и природни катастрофи (земјотресот од 1963).
Планот на Лудјек Кубеш (1948)
Планот на Лудјек Кубеш (1948) е прв обид за систематско урбанистичко планирање, со јасна поделба на функционални зони. Во 1947 година, архитектот Кубеш (Чех – дипломиран во Прага) беше ангажиран од македонската Влада за да подготви идејна урбанистичка студија за Скопје. На база на оваа студија, следната година беше изработен и Генерален регулационен план (1948), во соработка со чешки инженери и македонски експерти.

Планот претставува прв организиран пристап кон функционално-територијално зонирање според модернистичката доктрина, со поддршка од CIAM, Баухаус и идеите на Ле Корбизје („La Ville Radieuse“Планот на Лудјек Кубеш од 1948 година претставува прв сериозен и систематски обид за урбанистичко планирање на Скопје по Втората светска војна. Овој план е клучен за развојот на градот во втората половина на 20 век и се смета за пресвртница во планирањето, бидејќи за првпат се воведува јасна функционална поделба на просторот според принципите на модернизмот.
Основни карактеристики на Планот на Кубеш- Функционална зонираност– Просторот е поделен според потребите на живеење, работа, рекреација и сообраќај, што е во духот на Атинската повелба (1933) и модернистичките урбанистички принципи, се воспоставуваат јасни станбени зони, индустриски зони, зелени површини и јавни институции. Центарот на градот се реорганизира со цел да се создаде појасна административна и културна јадрова зона. Индустријата се дислоцира надвор од централното градско подрачје, со што се намалува загадувањето и се подобрува квалитетот на живот во станбените делови. Кубеш планира развој на нови станбени населби со претежно нискоградба, но со предвидени основни сервиси (училишта, здравствени домови, продавници) во нивна близина. Се воведуваат „станбени единици“ (urban units) како целини што ќе можат да функционираат самостојно. Планот предвидува нови патни мрежи и развој на јавниот превоз. Особено значајно е одвојувањето на пешачкиот сообраќај од моторниот, што е новина за тоа време.
Главната цел на планот на Кубеш е да се модернизира и рационализира урбаниот раст на Скопје, со предвидување на урбани решенија што ќе одговорат на очекуваниот демографски раст и индустриски развој по Втората светска војна. Овој план Влијаел врз подоцнежните планови, особено врз планот на Кензо Танге, кој ја продолжува идејата за функционално организиран град. Иако делови од планот не се реализирани во целост, тој поставува основа за урбанистичкото размислување во Скопје сè до земјотресот во 1963 година.
Земјотресот од 1963 година – Катастрофата што го промени Скопје
Скопје доживеа невидена катастрофа
На 26 јули 1963 година, во 5:17 часот наутро, Скопје беше погодено од катастрофален земјотрес со јачина од 6.1 степени според Рихтеровата скала. Епицентарот се наоѓаше околу 20 километри источно од градот, а последиците беа разорни: повеќе од 1.000 луѓе ги загубија животите, над 3.000 беа повредени, а околу 200.000 граѓани останаа без покрив над глава. Околу 80% од градската структура беше оштетена или целосно уништена.
Уништувањето го зафати речиси целото градско јадро. Се урнаа јавни институции, болници, училишта, станбени згради и културни објекти. Старата железничка станица, која денес е зачувана како Музеј на Град Скопје, остана како симбол на трагедијата – часовникот на нејзиниот ѕид застана точно во моментот на потресот: 5:17.
Покрај физичките последици, земјотресот остави длабоки психолошки и социјални траги. Многу семејства беа раселени, а целото население живееше во страв и несигурност. Но, трагедијата набрзо беше следена од невидена меѓународна солидарност. Скопје беше прогласено за „град на солидарноста“ од страна на Обединетите Нации. Повеќе од 80 земји испратија помош – финансиска, техничка и хуманитарна. Советскиот Сојуз, САД, Полска, Унгарија, Јапонија и многу други земји донираа прехрана, машини, градежен материјал и дури и цели станбени населби. Илјадници архитекти, инженери и урбанисти работеа на реконструкцијата на градот.
Под водство на Обединетите Нации и југословенските власти, во 1965 година беше распишан меѓународен конкурс за урбанистички план за ново Скопје. Победник на конкурсот беше јапонскиот архитект Кензо Танге, кој предложи визионерски план за модерен, функционален и отпорен град. Неговиот концепт предвидуваше нова централна оска, развој на периферни станбени населби, современа транспортна инфраструктура и дислокација на индустријата надвор од центарот.
Земјотресот од 1963 година претставува пресвртна точка во историјата на Скопје. Од варошки град со балкански карактер, Скопје прерасна во модерен урбан центар. Воведени беа нови антисеизмички стандарди во градбата, а урбанистичкото планирање доби интернационален карактер.
Планот на Кензо Танге (1965)
По разорниот земјотрес што го погоди Скопје на 26 јули 1963 година, беше јасно дека градот не може само да се обнови, туку мора повторно да се замисли. Со оглед на големината на уништувањето, но и на меѓународниот интерес, Обединетите Нации ја презедоа координацијата на проектот за реконструкција. Во 1965 година беше распишан меѓународен конкурс за изработка на нов урбанистички план на Скопје, а победникот беше јапонскиот архитект Кензо Танге, еден од најзначајните архитекти на 20 век и водечка фигура на јапонското движење „метаболизам“.


Планот на Танге се засноваше на визијата за модерен, функционален и антисеизмички град, кој ќе ги обедини принципите на модернистичкото планирање со потребата за адаптибилност и урбана еволуција. Централна идеја на планот беше создавањето на јасна урбана структура базирана на линеарна оска што се протега источно-западно низ долината на реката Вардар. Таа оска ги поврзуваше двата главни елементи на планот: „City Gate“ (Градската порта) и „City Wall“ (Градскиот ѕид). City Gate требаше да биде западниот влез во градот, каде што се планираше да се изградат нови железнички и автобуска станица, деловен центар и хотелски комплекс. Од таму, градот се ширеше преку централна урбана артерија до City Wall – голема станбена структура која, како симболичен „ѕид“, требаше да го затвори централното градско подрачје и да обезбеди домување блиску до административниот и културниот центар.
Покрај оваа централна оска, Танге го организираше Скопје во функционални зони според принципите на модернизмот: административна зона околу плоштадот Македонија, станбени области во Карпош, Аеродром и Тафталиџе, индустриски појаси на периферијата и зелени коридори долж Вардар. Планот вклучуваше и мултимодална транспортна мрежа со модерен јавен превоз, трамвајски систем, проширена булеварска мрежа и мостови преку реката. Танге особено инсистираше на раздвојување на пешачкиот од моторниот сообраќај, со цел да се создаде поудобно и безбедно урбано искуство.
Филозофијата што стоеше зад овој план го рефлектираше метаболистичкиот пристап на Танге – идеја дека градот треба да биде жив организам кој се развива преку јасна структура, но и со можност за постојана адаптација и надградба. Неговата визија го спои јапонското разбирање на формата и симетријата со европскиот модернизам, при што се задржаа и важни културни и историски јадра на Скопје, како што се Старата чаршија, Калето и течението на Вардар.
Иако планот на Танге беше делумно реализиран, неговото влијание врз градот е трајно. Изградени беа новата железничка станица, делови од станбените населби Аеродром, Карпош и Тафталиџе, како и новата сообраќајна мрежа. Сепак, не беа реализирани целосно City Wall и City Gate, ниту трамвајскиот систем. Причините за тоа беа различни – од финансиски ограничувања до административни и политички промени.
Планот на Кензо Танге претставува не само архитектонски и урбанистички подвиг, туку и симбол на глобалната солидарност и визијата за ново, посовремено Скопје. Тој е доказ дека урбанизмот може да биде алатка не само за физичка обнова, туку и за културна и општествена трансформација. Денес, основната структура на Скопје – од булеварите, преку населбите, до јавните простори – во голема мера го следи правецот што го трасираше Танге пред повеќе од половина век.
Скопје 2014 (2010–2017): Контроверзен проект за „антиквизација“ на градот



„Скопје 2014“ беше урбано-архитектонски проект инициран од Владата на Република Македонија во 2010 година, со цел да се трансформира визуелниот идентитет на главниот град преку масовна изградба на споменици, административни згради, музеи и објекти во стилови инспирирани од неокласицизмот и барокот. Проектот траеше до 2017 година и остави длабоки и контроверзни последици врз културниот пејзаж, урбаната структура и јавниот дискурс.
Основната идеолошка цел на проектот беше промена на историскиот и визуелниот наратив на Скопје, преку промовирање на антиката како дел од македонскиот национален идентитет – процес кој многумина го нарекоа „антиквизација“. Најпрепознатлив симбол на оваа тенденција беше масивниот споменик на „Војникот на коњ“ поставен на Плоштад Македонија – широко препознаен како алузија на Александар Велики, иако официјално никогаш не беше така именуван. Покрај него беа изградени десетици други споменици на историски фигури, митолошки сцени и дури и псевдо-антички скулптури кои ги преплавија централните јавни простори.


Проектот вклучуваше и обемна реконструкција и надградба на постоечки згради, како и изградба на нови административни комплекси, музеи и мостови – најчесто во стилови нетипични за локалниот архитектонски контекст. Објекти како новата зграда на Министерството за надворешни работи, Археолошкиот музеј, „Мостот на уметноста“ и барокните фасади на стари згради ја редефинираа панорамата на центарот на Скопје.
И покрај тоа што властите го претставуваа проектот како чин на културно и национално воздигнување, „Скопје 2014“ наиде на остра критика од домашната и меѓународната стручна јавност, архитектонската фела и граѓанскиот сектор. Најчесто упатуваните критики беа насочени кон непрозрачниот начин на донесување одлуки, одсуството на јавна дебата, политичката инструментализација на културното наследство, нарушувањето на постоечкиот урбанистички план и агресивната визуелна доминација на новите објекти. Дополнително, финансиската страна на проектот предизвика голем скандал – иако првично беше најавено дека ќе чини околу 80 милиони евра, до 2017 година официјалната бројка надмина 680 милиони евра, со бројни сомнежи за корупција и злоупотреба на јавни средства.
Од урбанистички аспект, проектот претставуваше радикално отстапување од модернистичките принципи на планирање кои го обликуваа Скопје по земјотресот од 1963 година, особено од визијата на Кензо Танге. Доминантната архитектонска естетика се базираше на површна декоративност, често опишувана како „театарска“ или „диснеификација“ на јавниот простор, која ги потисна функционалноста, контекстот и историската автентичност.
Со политичките промени по 2017 година, некои објекти и фасади беа отстранети или редизајнирани, а проектот де факто беше замрзнат. Сепак, неговото наследство остана длабоко врежано во визуелната и културната меморија на градот, отворајќи длабоки прашања за односот помеѓу националниот идентитет, јавниот простор, историската интерпретација и улогата на архитектурата во политиката.
Од помалите проекти се издвојуваат
Скендербег плоштад (2012–2018)
Лоциран на границата помеѓу Старата скопска чаршија и плоштадот Македонија, плоштадот доживеа значајна трансформација во периодот од 2012 до 2018 година. Проектот имаше за цел да го ревитализира јавниот простор преку архитектонска, културна и урбана интервенција, и да воспостави симболично и физичко присуство на албанскиот културен идентитет во самиот центар на главниот град.

Централен елемент на плоштадот е бронзената статуа на Ѓерѓ Кастриоти – Скендербег, национален херој на Албанците, која беше откриена во 2006 година, а во текот на проектот беше дополнително интегрирана во нова урбана целина. Околу статуата се уреди плоштадно плато со декоративни камени плочки, фонтани, ниска урбана вегетација, амфитеатар и подземен паркинг со повеќе нивоа. Просторот беше замислен како место за културни настани, собирања и јавен живот на граѓаните, особено на локалната албанска заедница.
Реновирањето на плоштадот беше спроведено во неколку фази, со финансиска поддршка од Општина Чаир и Град Скопје, а вкупната проценета вредност на проектот изнесуваше околу 10 милиони евра. Проектот беше делумно паралелен и како одговор на поширокиот контекст на проектот „Скопје 2014“, при што се нагласуваше потребата од симболичка рамнотежа и културна застапеност во централниот дел на градот. Скендербег плоштадот стана дел од пошироката дебата за симболиката на јавните простори во Скопје, нивната припадност и значењето што тие го носат за различни заедници. Додека некои го гледаа проектот како позитивен чекор кон мултикултурен и симболички инклузивен град, други упатуваа критики за етничка сегментација на урбаниот простор и отсуство на поширока јавна консултација при планирањето. Сепак, плоштадот останува едно од значајните нови уредени јавни места во Скопје, со функција не само симболичка, туку и практична – како простор за социјализација, културни манифестации и секојдневен урбан живот
Милениумски крст и жичница (2002–2019)
Милениумскиот крст на планината Водно, сместен на надморска височина од околу 1.066 метри, претставува една од највпечатливите и највисоки структури во Скопје, како и значаен религиски и политички симбол. Изградбата започна во 2002 година, како дел од прославата на 2.000 години христијанство и беше иницирана од Македонската православна црква, со поддршка од Владата на Република Македонија и Град Скопје. Со својата висина од 66 метри, крстот доминира над градот, видлив од скоро сите точки во Скопје, особено ноќе, кога е осветлен.

Во следните години, инфраструктурата околу крстот беше проширена. Од 2011 до 2019 година се реализираше проектот за жичарница (жичница) која води од Средно Водно до самиот врв. Проектот вклучуваше изградба на станици, платформи, како и лифт во внатрешноста на крстот кој води до панорамската точка на неговиот врв. Жичницата стана дел од туристичката понуда на градот, овозможувајќи лесен пристап до врвот на Водно, но и нови можности за урбан туризам и рекреација.
Меѓутоа, проектот не беше ослободен од контроверзии. Финансирањето – делумно јавно, делумно преку донации од црковни и приватни извори – остана слабо документирано, со нејасна распределба на трошоците и ограничена јавна транспарентност. Дополнително, иако жичницата беше промовирана како дел од туристичката понуда, нејзиниот оперативен модел, ценовникот, и одржувањето предизвикаа критики. Дел од јавноста ја смета понудата за недоволно развиена и „матна“ во однос на оправданоста и долгорочната корист.
Значајни инфраструктурни објекти
Транспортен центар Скопје (1981)
Модерен железнички и автобуски терминал, симбол на обновата – Транспортниот центар во Скопје, пуштен во употреба во 1981 година, претставува еден од најзначајните објекти на модернистичката архитектура во Македонија и клучен инфраструктурен проект во периодот по катастрофалниот земјотрес од 1963 година. Дизајниран од архитектот Кензо Танге, во соработка со југословенски тимови, овој комплекс беше дел од визионерскиот урбанистички план за реконструкција на Скопје – град кој требаше не само да се обнови, туку да стане симбол на современост, отпорност и меѓународна солидарност.

Лоциран на западниот влез во централното градско подрачје, Транспортниот центар обединува железничка и автобуска станица во еден интегриран комплекс, со јасна функционална поделеност и архитектонска кохеренција. Концептот е базиран на модернистички принципи: одвоени нивоа за различни видови сообраќај (патнички, товарен, градски), јасно организирани пристапи, и простор за комерцијални, административни и јавни содржини. Железничката станица е поставена на ескалирано ниво, додека автобускиот терминал е сместен под неа, со директен пристап до градскиот сообраќај и пешачки патеки.
Со својата масивна бетонска структура, издолжени линии и бруталистички детали, објектот е типичен претставник на архитектурата на доцниот модернизам, но истовремено одразува и футуристички естетски елементи карактеристични за Танге. Во времето на неговото отворање, станицата беше сметана за технолошки напреден и функционално иновативен објект, со капацитет да го поддржи транспортниот развој на главниот град во децениите што следат.
Покрај својата практична улога, Транспортниот центар имаше и силна симболичка вредност. Тој беше еден од првите големи проекти кои се реализираа во согласност со меѓународниот план за Скопје, и се доживуваше како материјализација на ветувањето дека градот ќе се издигне од урнатините и ќе се преобрази во модерен европски урбан центар. За многумина, железничката станица не беше само инфраструктура, туку и врата кон новото Скопје – отворена кон светот, но со своја идентитетска тежина.
Со текот на времето, објектот почна да се соочува со различни предизвици: недоволно одржување, нефункционални делови и пренасочување на урбаниот интерес кон други делови на градот. Сепак, и денес, речиси половина век подоцна, Транспортниот центар останува значаен сведок на една амбициозна архитектонска визија и симбол на обновата и модернистичката надеж на Скопје во постземјотресната ера.
Топлификацијата во Скопје – од модерна визија до енергетски предизвик
Системот за централно греење во Скопје, познат како топлификација, претставува еден од најзначајните инфраструктурни проекти поврзани со урбаното живеење и енергетската стабилност на градот. Основан во 1965 година од Градското собрание на Скопје, првичниот систем бил дизајниран како јавна услуга со цел да обезбеди сигурно, економично и еколошки прифатливо затоплување на станбените и јавните објекти.
Во текот на децениите, системот се проширува низ сите населби од градот, при што се изградени три главни топлани: „Исток“, „Запад“ и „11 Октомври“. Најголем дел од капацитетот го носела топланата „Исток“, со приближно 58% од вкупната произведена топлинска енергија. Со вкупен капацитет од околу 478 MW и преку 177 километри дистрибутивна мрежа, топлификацијата обезбедуваше греење за над 60.000 домаќинства, училишта, болници и деловни простори.
Во 1999 година, претпријатието „Топлификација“ беше приватизирано, со што започна нова етапа во неговото работење. Со текот на времето, се јавија бројни предизвици – од технички загуби и застарена инфраструктура, до финансиски проблеми и намалена доверба кај потрошувачите. Дел од системот, особено топланите, беа ставени под стечај, а во 2021 година топланите „Исток“ и „Запад“ беа откупени од приватна компанија.
Истовремено, државната компанија ЕСМ (Електрани на Северна Македонија) презеде значаен дел од одговорноста за функционирање на системот, преку три посебни субјекти: за производство, снабдување и дистрибуција на топлинска енергија. Соработката со когенерациската централа „ТЕ-ТО Скопје“, која паралелно произведува електрична и топлинска енергија, дополнително ја зголеми ефикасноста на дел од системот.
Централното греење, и покрај своите предности, во последните години се соочи со зголемен одлив на корисници, кои преминаа на индивидуални решенија како инвертери, печки на дрва или пелети. Овој тренд придонесе за пораст на аерозагадувањето во зимските месеци, особено поради зголеменото користење на фосилни и цврсти горива во домаќинствата. И покрај проблемите, системот на топлификација останува важен дел од енергетската и урбана структура на Скопје. Централното греење претставува потенцијал за идно чисто и рационално управување со топлинската енергија, особено ако се инвестира во модернизација, намалување на загубите и зголемување на ефикасноста.
Градски стадион (1947) и Универзитет „Св. Кирил и Методиј“ (1946)
Во периодот веднаш по Втората светска војна, Скопје започна со изградба на основните јавни институции кои ќе ја дефинираат културната, образовната и спортската сцена на градот. Меѓу нив, Градскиот стадион, изграден во 1947 година, и Универзитетот „Св. Кирил и Методиј“, основан во 1946 година, се сметаат за клучни столбови кои го обликуваа развојот на спортот и високото образование во Македонија.
Постоечкиот главен градски стадион, денес познат како Градски стадион „Филип Втори“, е изградена во повеќе фази, со значајни обнови по земјотресот од 1963 година. Првичната изградба датира од 1947 година, кога стадионот беше поставен како главна спортска арена во Скопје, поголеми реконструкции и проширувања се случија во 1970-те и 2000-те. По земјотресот, при реконструкциите учествуваа повеќе локални архитекти и инженери, но не е истакнат еден водечки автор како кај големите урбанистички проекти. Во 2008 година, при поголемата реконструкција, беа вклучени современи архитекти и инженери за да се адаптира стадионот според меѓународните стандарди.

Основачкиот универзитет во Скопје започна со работа во 1946 година, но постоечките главни згради на универзитетскиот кампус се изградени и надградувани во неколку фази. Првите објекти се поставени веднаш по основањето во доцните 1940-ти и почетокот на 1950-тите. Главниот универзитетски кампус со комплекс од згради датира од 1960-те и 1970-те. Главниот кампус е дизајниран од тим локални архитекти, а еден од позначајните автори е Димитар Петров, кој работеше на повеќе образовни објекти во тој период. Дополнително, учество имале и други архитекти поврзани со југословенската модерна архитектура. По земјотресот, објектите беа делумно оштетени, па беа извршени реконструкции и адаптации во следните децении.

Заеднички, Градскиот стадион и Универзитетот ја поставија рамката за одржлив развој на спортот и образованието во Скопје, со што значително придонесоа за социјалниот и културен напредок на градот во периодот по Втората светска војна. Тие остануваат важни симболи на посветеноста кон здравјето, знаењето и развојот на заедницата, и до денес се активни и значајни институции во животот на Скопје.
Значајни објекти од културата
Музеј на современа уметност (1963)



Основан веднаш по земјотресот, со донации од светски уметници. Музејот е дизајниран од полските архитекти Jerzy Mokrzyński, Eugeniusz Wierzbicki и Wacław Kłyszewski, познати како „Варшавски тигри“. Тие победија на национален конкурс во 1966 година, организиран од Полската народна влада, за изградба на музејот како дел од меѓународната солидарност по земјотресот во 1963 година. Зградата е завршена во 1970 година и претставува пример за доцниот модернизам, со акцент на функционалност и естетика. Се состои од три поврзани крила, со вкупна површина од 5.000 м², вклучувајќи 3.000 м² изложбен простор, кино сала со 120 седишта, библиотека, архиви, конзерваторски простории и други објекти.
Музејот беше основан на 11 февруари 1964 година од страна на Градското собрание на Скопје, како одговор на бројни донации на уметнички дела од 65 земји ширум светот. Овие донации беа дел од меѓународната солидарност по разорниот земјотрес во 1963 година.
Музејот денес е најголемата и најсовремената институција за современа уметност во Северна Македонија, со значајна колекција која вклучува дела од уметници како Pablo Picasso, Victor Vasarely, Alexander Calder, Pierre Soulages, Christo и Georg Baselitz.
Македонска опера и Балет



Зградата на Македонска опера и балет (МОБ) е изградена во периодот од 1979 до 1981 година. Архитекти на проектот се Стефан Кацин, Јуриј Принцес, Богдан Сплиндер и Марјан Уршич од словенечката група „Биро 77“. Зградата е пример за модернистичка и постмодерна архитектура, инспирирана од финска органска архитектура и природни форми.
Обликот на зградата е скулптурален, со фрагментирани волумени кои се спуштаат кон реката Вардар, а е изработена од бел бетон што создава впечаток на „ледено море“ или „бродолом на надежта“. Внатрешноста има двокатен хол со асиметричен амфитеатар, што дава драматичен ефект и го прави просторот уникатен. Македонска опера и балет е дел од културниот комплекс кој вклучува и филхармонија, музичко-балетски училишта и кино.
МОБ е дел од обнова на Скопје по разорниот земјотрес во 1963 година, а проектот бил замислен како културен центар што се спушта кон реката Вардар. Сепак, новите градби околу зградата ја нарушиле нејзината поврзаност со реката, предизвикувајќи контроверзии. Архитектите од „Биро 77“ изразиле загриженост бидејќи не биле консултирани за промените во околината.
Нова зграда на МНТ



Новата зграда на Македонскиот народен театар (МНТ), сместена на кејот на реката Вардар во Скопје, е завршена и отворена во 2013 година. Овој објект е дел од проектот „Скопје 2014“ и претставува пример за неокласицистичка архитектура, инспирирана од европски барокни и класицистички стилови. Новата зграда на Македонскиот народен театар на кејот на Вардар е дело на македонскиот архитект Ванчо Панов.
Универзална сала

Универзална сала во Скопје е значаен објект во историјата на градот, изградена како симбол на меѓународната солидарност по катастрофалниот земјотрес во 1963 година. Проектот е дело на архитектите Јарослав, Владимир и Љубомир Станкови, како и Костадинка Станкова-Мутафова, кои ја проектирале зградата во стилот на доцниот модернизам. Универзална сала е изградена како монтажен објект, со капацитет од 1.800 седишта. Нејзината архитектура е инспирирана од Националниот циркус во Софија, кој пак црпи влијание од циркусот во Копенхаген, моделиран по Пантеонот во Рим.
Изградбата на Универзална сала започнала во 1965 година, благодарение на донации од повеќе од 35 земји. Се користела како простор за одржување на културно-уметнички манифестации, како што е “Средбата на солидарноста”, која собра уметници и спортски екипи од земјите кои помогнале во обновата на Скопје. Денес, Универзална сала е затворена за јавноста. По пожарот кој ја зафати останата е само надворешната конструкција. Иако постојат ветувања за обновување, нејзината иднина останува под знак прашалник
Проекти во сообраќајот
ЈСП Скопје

Јавното сообраќајно претпријатие на Град Скопје, основано во 1948 година, е главниот оператор на автобускиот превоз во градот. ЈСП управува со мрежа од десетици автобуски линии кои ги поврзуваат сите делови на Скопје, обезбедувајќи достапен и масовен јавен превоз за граѓаните.
Во текот на годините, претпријатието е во континуиран процес на модернизација на возниот парк и инфраструктурата, со цел да се подобри услугата и да се намали влијанието врз животната средина.
CIVITAS и Green City Action Plan (2006–2020)

Овие европски иницијативи се насочени кон промовирање на одржливи форми на урбан транспорт во Скопје. CIVITAS е европска мрежа која поддржува проекти за чист и ефикасен транспорт, а Green City Action Plan претставува локална стратегија за развој на велосипедска инфраструктура, подобрување на јавниот превоз и намалување на загадувањето.
За време на овој период се реализирани велосипедски патеки, подобрување на сообраќајните системи и едукација на јавноста за зелени транспортни решенија.
Проекти врзани со домување
Префабрикувани куќи по земјотресот во 1963 година
По силниот земјотрес кој во 1963 година речиси целосно го уништи Скопје, итно беше потребно сместување за големиот број раселени жители. За брзо и ефтино решавање на оваа криза, се користеа префабрикувани (предизградени) куќи и модуларни станови кои се произведуваа во фабрики и брзо се поставуваа на градските локации. Овие префабрикувани структури беа временски решенија, но многу од нив останаа во употреба со децении. Ова беше дел од поголемиот план за брза реконструкција на градот, поддржан од ОН и меѓународни експерти.
Градскиот ѕид – Симбол на обновата и домувањето во Скопје
По катастрофалниот земјотрес кој го погоди Скопје на 26 јули 1963 година, градот влезе во процес на голема урбана реконструкција, поддржана од Обединетите нации и меѓународната заедница. Во рамки на тој процес, како дел од планот на Кензо Танге за централното градско подрачје беш „Градскиот ѕид“, како една од клучните визии за новиот изглед на Скопје.

Концептот на „Градскиот ѕид“ беше замислен како современа интерпретација на традиционалните градски ѕидини – не како одбранбен бедем, туку како симболичка и архитектонска структура која ќе го обиколува центарот на градот. Преку оваа рамка, Танге сакал да воспостави нов урбан идентитет за Скопје, што ќе ја отсликува модерноста, отпорноста и заедништвото на градот.
Комплексот беше дизајниран да обезбеди висококвалитетно домување во центарот на Скопје. Замислен како низа од станбени блокови и кули, поставени на масивен постамент, „Градскиот ѕид“ комбинираше јавни и приватни функции – со продавници, услуги и пешачки површини на пониските нивоа, и станови на повисоките катови. Архитектонскиот израз го следеше јапонскиот метаболистички стил, при што доминираат бетонски форми, вертикални комуникациски јадра и функционална рационалност.
Иако оригиналниот план на Танге не беше целосно реализиран, локалните проектантски фирми како „Македонијапроект“ и „Бетон“ изведоа адаптирана верзија на комплексот. Изградени беа неколку типови згради: хоризонтални блокови со должина од околу 24 метри и кули високи до 45 метри. Целиот комплекс брои околу 1.800 станови и денес опфаќа голем дел од централното градско јадро – на потегот од ГТЦ до ТЦ „Буњаковец“.
Со својата позиција, густина и архитектонска изведба, „Градскиот ѕид“ претставува еден од најзначајните проекти за домување во повоеното Скопје. Тој не само што обезбедува простор за живеење, туку и силно влијаеше на формирањето на современата силуета на градот. Пешачките зони, зеленилото и концептот на „град во град“ беа во склад со модернистичките принципи на урбанизам и социјално домување.
Со текот на времето, структурата на „Градскиот ѕид“ беше делумно нарушена преку самоволни интервенции, дополнителни доградби и промени во првичната визија. Сепак, комплексот и денес претставува значаен пример за интеграција на архитектурата, урбанизмот и домувањето. Многумина го сметаат за еден од најуспешните резултати од обновата на Скопје, а постојат иницијативи тој да биде прогласен за културно наследство. Во време кога Скопје се соочува со предизвици поврзани со урбаното планирање, „Градскиот ѕид“ останува како потсетник на една визија за град каде што домувањето, јавниот простор и архитектурата се во служба на човекот и заедницата.
Социјалистички стамбени блокови
Во периодот од 1960-тите до 1980-тите, во Скопје и пошироко во Македонија, се изградени големи комплекси на социјалистички стамбени блокови. Овие згради имаа карактеристична архитектура на функционалност, економичност и масовно домување. Тие се дел од државната политика за обезбедување пристапно домување на работничката класа и растечкиот градски фонд. Карактеристики: едноставни, рационални форми, големи застаклени површини, балкони, зелени површини околу блоковите. Локации: Капиштец, Ново Лисиче, Карпош, Ѓорче Петров. Тие имаа за цел да обезбедат основни услови за живот, заедно со пристап до јавни услуги како училишта, продавници и зелени површини.
Постсоцијалистички трансформации
По падот на социјалистичкиот систем во 1990-тите, Скопје и останатите градови во Македонија доживеаја големи трансформации во урбанизмот и домувањето. Многу од социјалистичките станови беа приватизирани, што доведе до индивидуални инвестиции во обновување и модификација на фасадите и внатрешниот простор. Се појавија се нови градби, поинакви од класичните блокови, со повеќе слоевити и луксузни станови.
Развојот на домувањето во Скопје ги отсликува поголемите општествени и идеолошки текови кои влијаеле на градот низ децениите. Од колективната логика на социјализмот, до фрагментираните и често хаотични интервенции на постсоцијалистичкиот период, урбаниот пејзаж на Скопје сведочи за постојана промена. Денешните предизвици лежат во балансирање на наследството со потребата за иновативни, одржливи решенија за домување – нешто што бара внимателно планирање, архитектонска визија и вклученост на заедницата.