Иако инфлацијата се забави, особено кога станува збор за цените на храната во празничниот период, цената на чоколадата продолжува да расте. На пример, во Германија, чоколадниот Дедо Мраз под марката Киндер чини 50% повеќе отколку лани. Пред почетокот на празничната куповина, британската потрошувачка организација Which предупреди дека цените на некои чоколади и бонбони се речиси удвоени низ Велика Британија.
Еден француски производител на чоколада неодамна изјави дека сега плаќаат до 12.000 евра по метричка тонка какао, што е три пати повеќе отколку лани, кога цената била 3.000 евра.
„Чокоифлација“:
Светот се соочува со сериозен проблем во производството на какао, што доведе до пораст на цените на чоколадата. Причината е вирусот CCSV, кој го погодува какаото на западна Африка, особено во Брегот на Слоновата Коска и Гана. Овој вирус може да го намали приносот за дури 50% за само две години.
Покрај тоа, лошата дождлива сезона поради феноменот Ел Нинјо, недостатокот на ѓубрива поради војната во Украина и климатските промени дополнително го влошуваат проблемот.
На лондонската меѓуконтинентална берза (ICE), цената на какаото достигна 10.136 евра по тон, што е петкратно зголемување во однос на декември 2022 година.
Вирусот на какао дрвото – катастрофа за фармерите:
Стив Ветеридж, шеф на истражувањето на пазарот за земјоделски производи во компанијата Tropical Research Services, го опишува CCSV како „катастрофа“ и истакнува дека се малку се прави за да се запре ширењето на вирусот. Многу мали фармери можеби не се свесни за неговото влијание врз приносите.
Покачување на цените и намалување на производството:
Глобалното производство на какао опадна за 13% во сезоната 2023–2024, додека залихите на какао во Европа и САД се намалени за 75% во однос на ланската година, што е најниско ниво досега.
Реакции на фармерите:
Здружението на германската индустрија за слаткарски производи изрази сомнеж во точноста на податоците за производството. Се проценува дека од секој евро потрошен на чоколада, само 7 центи оди на фармерите кои произведуваат какао, додека производителите и трговците заработуваат 80 центи.
Во Гана, вториот најголем производител на какао, владата ја зголеми откупната цена за 50%, за да спречи шпекулации и шверц, откако минатата година повеќе од една третина од производството заврши во соседните земји кои нудат повисоки цени.
Влијание врз побарувачката:
Цената на чоколадата расте, но побарувачката за неа сè уште не опаднала драстично. Во Германија, просечната потрошувачка на чоколада по жител порасна од 9 килограми во 2018 година на скоро 9,9 килограми во 2023 година. Сепак, продажбата на чоколада опадна за 1,3% во последните 12 месеци.
Во САД, продажбата на чоколада опадна за 5,5% до јуни оваа година, но овие податоци не ги вклучуваат празничните продажби.
Алтернативи и иднина:
Други производители, особено во Азија и Латинска Америка, ја гледаат оваа нестабилност како шанса да ја зголемат производството на какао. На пример, во Индија и Индонезија расте производството на какао, додека власта во Индонезија дава субвенции за садење нови дрва.
Меѓутоа, иако сега се садат нови дрва какао, потребни се околу 4 години за тие да созреат, па тоа нема да помогне во решавањето на тековната криза.
Прогнози:
Според Ветеридж, тековниот пораст на цените на чоколадата може да влијае на потрошувачите за 6 до 9 месеци. Следната година, чоколадата може да биде уште поскапа, што зависи од тоа дали ќе продолжи падот на приносите на какао и како тоа ќе влијае на потрошувачката во клучните празнични сезони како Божиќ, Денот на вљубените и Велигден.