Родено како чудовиште, ова суштество слично на виленик од кинескиот производител на играчки Pop Mart денес е вирален феномен. И тоа не без поддршка од светски познати личности: Ријана, Дуа Липа, Ким Кардашијан и Лиса од Blackpink. Обичните луѓе се исто толку опседнати – од Шангај до Лондон, долгите редици за купување кукли станаа дел од насловните страници, понекогаш дури и предизвикувајќи тепачки.
„Добивате чувство на постигнување кога ќе успеете да ја набавите меѓу толку силна конкуренција“, вели страствената обожавателка Фиона Жанг.
Фасцинацијата на светот со Лабубу речиси го утрои профитот на Pop Mart во изминатата година – и според некои, дури и ја зајакна кинеската „мека моќ“, која беше ослабена од пандемијата и затегнатите односи со Западот.
Што точно е Лабубу?
Тоа е прашање што сè уште ги мачи многумина – дури и оние кои го знаат одговорот не се сигурни дека можат да го објаснат ова лудило.
Лабубу е и измислен лик и бренд. Самиот збор „Лабубу“ не значи ништо – тоа е име на ликот од серијата играчки „Чудовиштата“, создадена од уметникот роден во Хонг Конг, Касинг Лунг.
Винилните лица се прикачени на плишани тела и имаат препознатлив изглед – зашилени уши, големи очи и палава насмевка со точно девет заби. Љубопитниот, но поделен интернет не може да се договори: симпатични или бизарни?
На фотографиите: знаци со натпис „Распродадено“ се гледаат на полиците каде што се изложени производи од лимитираната серија Artistic Quest на Pop Mart Labubu.
Универзумот Лабубу
Според официјалната веб-страница на производителот, Лабубу е „добродушно суштество кое секогаш сака да помогне, но често ненамерно прави спротивното“.
Куклите Лабубу се појавуваат во неколку серии од „Чудовиштата“, како што се: Big into Energy, Have a Seat, Exciting Macaron и Fall in Wild.
Универзумот на брендот Лабубу вклучува и други ликови кои инспирирале популарни кукли – како што се водачката на племето Зимомо, нејзиното момче Тикоко и нејзината пријателка Мококо.
За необучено око, некои од овие кукли изгледаат речиси идентично. Но познавачите знаат да ги разликуваат, а славата на Лабубу се прошири и на другите ликови – кои исто така брзо исчезнуваат од полиците.
Кој го продава Лабубу?
Голем дел од продажбата на Pop Mart се базира на т.н. слепи кутии – каде што купувачите дознаваат која кукла ја добиле дури откако ќе го отворат пакувањето. Ваквиот модел на продажба станал успешен неколку години пред компанијата да ги откупи правата за Лабубу од Касинг Лунг.
Тоа се случило во 2019 година, речиси една деценија откако претприемачот Ванг Нинг ја отворил Pop Mart како продавница за разни производи во Пекинг. По успехот на слепите кутии, Pop Mart ја лансира првата серија во 2016 година – куклите Моли, креирани од уметникот од Хонг Конг, Кени Вонг.
На фотографиите: купувачи разгледуваат изложба на Pop Mart со ликови од Лабубу и колекционерски фигури од серијата „Чудовишта“, на 16 јуни 2025 година во Чонгкинг, Кина.
Продажбата на Лабубу го забрза растот на Pop Mart – во декември 2020 година, компанијата започна да котира на берзата во Хонг Конг. Акциите скокнаа за повеќе од 500% во текот на минатата година.
Колекционерската страст
Фиона ги смета куклите за слатки, но признава дека нивната растечка популарност е дополнителна привлечност:
„Колку стануваат попопуларни, толку повеќе ги сакам.“
„Мојот сопруг не разбира зошто јас, некој во триесеттите години, би била толку опседната со нешто вакво – како, на пример, да се грижам која боја да ја изберам“, вели таа со насмевка.
На фотографиите: розова кукла Лабубу прицврстена на црна чанта, носена од жена.
Приврзоците Labubu станаа меѓу најпосакуваните предмети. Помага и тоа што се релативно прифатливи. Иако зголемената побарувачка ги зголеми цените на вториот пазар, Фиона вели дека оригиналната цена – која се движи од 25 канадски долари (18 американски долари; 14 фунти) до 70 канадски долари – е „достапна“ за повеќето луѓе што ги познава.
„Тоа е цена колку за еден приврзок за чанта денес – повеќето можат да си го дозволат“, додава таа.
Како Лабубу стана глобален феномен?
Популарноста на Лабубу експлодираше во април 2024 година, кога тајландската K-pop ѕвезда Лиса почна да објавува фотографии на Инстаграм со разни кукли Лабубу. По неа, и други светски познати личности придонесоа за нивниот статус на глобален феномен.
Пејачката Ријана беше фотографирана со кукла Лабубу закачена на нејзината чанта Louis Vuitton во февруари. Ким Кардашијан во април ја сподели својата колекција од 10 кукли на Инстаграм, а во мај, поранешниот капитен на англиската фудбалска репрезентација, сер Дејвид Бекам, објави фотографија со кукла Лабубу – подарок од неговата ќерка.
Денес, куклите се речиси секаде – не само на интернет, туку и во секојдневниот живот: кај пријатели, колеги или минувачи на улица.
Што стои зад опсесијата?
Едноставно кажано – не знаеме. Како и повеќето вирални трендови, привлечноста на Лабубу е тешко да се дефинира – комбинација од тајминг, вкус и интернет-среќа.
Кинеските власти, сепак, се задоволни од успехот. Државната новинска агенција Синхуа вели дека Лабубу ја претставува „привлечноста на кинеската креативност, квалитет и култура на јазик што светот го разбира“, овозможувајќи му на светот да ја запознае „кул Кина“.
Синхуа наведува и други примери на кинески културни производи кои станале глобални: видеоиграта Black Myth: Wukong и анимираниот филм Нежа.
На фотографиите: маж и жена воодушевено гледаат ѕид од кукли во продавница на Pop Mart во Шангај.
Некои аналитичари се изненадени од фактот што кинеските компании – од производители на електрични возила и вештачка интелигенција до трговци на мало – имаат толку глобален успех, и покрај сомнежите на Западот.
„BYD, DeepSeek, сите тие имаат нешто заедничко со Лабубу,“ вели Крис Переира, извршен директор на консултантската фирма iMpact, за BBC News.
„Толку се добри, што никого не му е гајле дека се од Кина. Не можете да ги игнорирате.“
Магијата на изненадувањето
Во меѓувреме, Лабубу продолжува да освојува социјални мрежи. Милиони гледаат видеа каде новите сопственици ги отпакуваат своите ценети кукли. Едно од најпопуларните видеа, објавено во декември, покажува љубопитни припадници на обезбедување на американски аеродром како се собираат околу неотворена кутија со Лабубу за да дознаат која кукла се крие внатре.
Токму тој елемент на изненадување е голем дел од нивната привлечност, вели колекционерот Дезмонд Тан, додека во продавницата на Pop Mart во Сингапур енергично ги тресе слепите кутии пред да избере која ќе ја купи.
Дезмонд собира т.н. „бркачи“ – специјални изданија од сериите на Pop Mart. Вели дека во просек наоѓа „бркач“ во една од секои 10 кутии. Тоа, според него, е одличен „стап на удар“ во споредба со типичната веројатност: една од 100.
„Да можеш да препознаеш бркач по звукот кога ја тресеш кутијата – да го почувствуваш со раце – тоа е длабоко задоволувачко“, вели тој.
„Ако успеам да го најдам со само еден или два обиди – пресреќен сум!“
Извор: BBC