Многу патници се соочуваат со големи доцнења при враќање на пари за откажани летови резервирани преку трети страни, како што се онлајн платформи за резервации на патувања, пренесува euronews.
Expedia и Lastminute.com, двете најголеми европски онлајн платформи за резервации, се обврзаа да го подобрат процесот на враќање на пари и да обезбедат појасни информации за правата на патниците.
Оваа промена има за цел да им го олесни на патниците остварувањето на своето право за поврат на средства преку овие платформи кога авионските компании ќе откажат летови, како и да обезбеди појасни информации за правата што ги имаат патниците според законите на ЕУ.
Иницијативата доаѓа по разговорите со Европската комисија и Мрежата за соработка во областа на заштита на потрошувачи (CPC) – мрежа на национални агенции кои ги спроведуваат законите на ЕУ за заштита на потрошувачите.
Што се менува за патниците?
Ако резервирате лет преку Expedia или Lastminute.com, а авиокомпанијата го откаже, сега имате право на поврат на парите во рок од 14 дена. Тоа вклучува рок од седум дена за авиокомпанијата да ги врати парите на агенцијата и дополнителни седум дена за агенцијата да ви ги префрли средствата.
Претходно, многу патници чекале со месеци за поврат на пари за откажани летови. Двете компании соопштија дека сега ги решиле сите заостанати барања за исплата.
На патниците исто така ќе им биде полесно да стапат во контакт со овие агенции. Нивните контакт информации, вклучувајќи телефонски броеви и е-пошта, ќе бидат достапни во деловите за поддршка или во „Контактирајте нè“ на нивните веб-страници.
И двете компании се обврзаа јасно да ги објаснат правата на патниците во случај на откажување на лет. Тоа вклучува право на избор помеѓу пренасочување или поврат на пари, во согласност со правилата на ЕУ за правата на авио-патници.
Патниците исто така ќе бидат јасно информирани за тоа како купувањето повеќе сегменти на летови преку различни авиокомпании може да влијае на можноста за добивање компензација ако само еден сегмент биде откажан. Ова е особено важно за патници кои резервираат сложени патувања или бараат буџетски опции.
Кога стапуваат во сила овие промени?
Lastminute.com соопшти дека започнал со примена на новите мерки од 1 јули 2025 година, и дека ќе бидат целосно имплементирани до 1 септември 2025 година. Expedia наведе дека нејзините тековни практики веќе се во согласност со преземените обврски.
Ова е дел од поширокиот напор на ЕУ за подобрување на заштитата на потрошувачите во туристичкиот сектор, а овие компании се придружуваат на уште три агенции – Edreams ODIGEO, Etraveli Group и Kiwi.com – кои уште во 2023 година се обврзаа на истите добри практики.
Кои се вашите права на поврат на пари според законите на ЕУ?
Според важечките правила на ЕУ, ако авиокомпанија го откаже вашиот лет, имате право на пренасочување или целосен поврат на средства во рок од седум дена по поднесено барање. Исто така, можете да имате право на компензација, ако авиокомпанијата е одговорна за откажувањето.
Сепак, враќањето на пари може да биде потешко ако летот е резервиран преку трета страна, како што е онлајн туристичка агенција. Обврските што ги презедоа Expedia и Lastminute.com имаат за цел да го премостат овој јаз, така што ќе чекате најмногу 14 дена дури и ако е вклучена трета страна.
Во 2023 година, Европската комисија предложи нови правила за патувања што вклучуваат повеќе форми на транспорт, како комбинација на воз и автобус. Ако бидат усвоени, овие правила ќе вклучуваат ист рок за поврат на пари преку посредници во случај на откажување летови.
Предлогот на овие нови правила сè уште е во фаза на преговори меѓу законодавците на ЕУ.