Посетителите ќе можат да ја слушаат импресивната и надреална звучна композиција на Бјорк, Nature Manifesto, во текот на следните неколку недели додека се качуваат на долгиот стаклен ескалатор што се протега покрај Центарот Помпиду во Париз, Франција.
Бјорк не е само исландска поп ѕвезда, туку и авангардна уметница и климатска активистка. Нејзината нова звучна инсталација ги комбинира звуците на загрозени и изумрени животни со нејзиниот сопствен глас, читајќи текст што го напишала заедно со уредникот и фотографот Алеф Молињари.
„Ова е важно. Апокалипсата веќе се случила. И тоа како ќе постапуваме сега е од клучно значење“, рецитира Бјорк над низата возбудливи звуци од диви животни кои понекогаш звучат природно, а понекогаш надреално. „Во пионерската звучна и слојна структура на мутантски пајаци, пчели и лемури, биологијата ќе се реорганизира на нови начини.“
Патување низ различни звучни светови
Креирана во соработка со IRCAM (Институт за истражување и координација на акустика/музика), водечки истражувачки институт за музика и звук базиран во Париз, инсталацијата користи записи од теренски звуци на животни. Некои од нив се манипулирани со вештачка интелигенција.
„Како што се качувате по ескалаторот, влегувате во сите овие различни звучни светови“, вели уметникот на звук од IRCAM, Робин Маер Виратунга, кој соработувал со Бјорк на инсталацијата. „Имаме орангутани, комарци, белуги, а кога ќе стигнете до последниот кат кулминира со музичкиот дел, што го нарекуваме „Диско за делфини.“
Некои од суштествата чиј глас се појавува во Nature Manifesto, како што е хавајската врана, не можат да се слушнат во дивината повеќе. Креативниот тим го зел овој повик од архивата на изумрени животни.
„Оваа имерзивна звучна творба им дава глас на загрозените и изумрените животни, комбинирајќи ги нивните звуци со нашите зборови, давајќи им микрофон“, изјави Бјорк во соопштение споделено со NPR. „Сакаме да ја споделиме нивната присутност во архитектура што ја претставува индустриската ера, далеку од природата. Сакавме да потсетиме на граѓаните за суровата виталност на загрозените суштества.“
Фиксирање на звуците на исчезнатите видови
Не знаеме со сигурност кои звуци правеле многу изумрени животни. Палеонтологот од Универзитетот на Тексас, Џулија Кларк, која ги проучува звуците на изумрени животни, изјави дека можеме да извлечеме траги од проучување на звучните структури на живи видови и на сочуваните меки ткива, коскени структури и фосили на изумрени видови.
„Можеби ќе погледнеме во структури кои произведуваат звук, како што се вибраторните вокални жици“, рече Кларк.
До еден милион видови на растенија и животни се соочуваат со изумирање поради човечките активности, вклучувајќи климатски промени, загадување и губење на природни живеалишта, стои глобалниот извештај за биодиверзитетот од 2019 година.
„Она што го забележавме при масовното изумирање е навистина отсуството на звук“, рече Кларк.
Но таа додаде дека Nature Manifesto не се фокусира само на ова катастрофално губење, на видовите туку и на тоа да престанеме да ја уништуваме планетата и видовите може да продолжат да еволуираат.
„Ова нè предизвикува да размислуваме на длабоки начини како што би звучел еден многу различен и акустички разновиден иднина“, додаде таа. „Се надевам дека ќе биде таква акустички разновидна.“
Бјорк, климатска активистка
Бјорк има длабока страст за еколошка грижа. Некои од нејзините албуми се занимаваат со природниот свет и неговата комплексна врска со технологијата, како што се Biophilia (2011) и Fossora (2022). Таа исто така силно се залага за еколошки причини, вклучувајќи ја нејзината континуирана борба против интензивното рибарство во нејзината родна земја Исланд. Недавно беше откриен нов вид на пеперутка — Pterourus bjorkae — која беше именувана во нејзина чест.
Пејачката, визуелна уметница и активистка, Анони, која изложува придружен видео-дел во Центарот Помпиду заедно со Nature Manifesto, изјави дека таа и Бјорк често разговараат за климатските проблеми.
„Многу сме разговарале за околината во текот на годините, како уметници меѓу себе, обидувајќи се да ја разбереме нашата вистинска врска со оваа кризата што се одвива и различните начини на кои би можеле да ја користиме нашата агенција како уметници“, рече таа. „Таа секогаш била длабока оптимистка која сака да ги менува работите на подобро.“