Македонија се дави во отпадни води

Државниот завод за статистика за 2024 бележи дека само 22 проценти од вкупно испуштените отпадни води биле прочистени пред да завршат во природата

Ако ја отворите картата на реките по должината на Вардар, Црна и Брегалница, ќе добиете истата приказна на секои неколку километри: колектори што завршуваат во реката, градови со недовршени или потфункционални станици и комунални претпријатија што едвај го затвораат месецот.

Државниот завод за статистика за 2024 бележи дека само 22 проценти од вкупно испуштените отпадни води биле прочистени пред да завршат во природата – бројка која, дури и кога великодушно ќе ја заокружите, не стигнува ни до „четвртина“. Разликата меѓу официјалните термини дополнително ја заматува водата: една е статистиката за „пречистени испусти“, сосема друга за „безбедно третирани домашни отпадни води“ според ОН, што кај нас е драматично пониска. Но за граѓаните разликата е академска; миризбата и болниот екосистем се реални.

Европските институции со години предупредуваат дека Македонија заостанува зад обврските според Директивата за урбани отпадни води: многу агломерации над праговите за приклученост и третман немаат функционален систем од колектори, пречистителна станица и контролирано управување со тињата.

Вистината е непријатна и трезвена: во изминатава деценија се изградија неколку клучни станици – Струмица, Прилеп, Кичево, Кочани, Гевгелија – но дел од нив работат под капацитет поради скапо одржување, недоволно обучени екипи, нерегулиран индустриски доток и тарифни модели што политички се избегнуваат.

Најголемиот лакмус е Скопје: главниот град сè уште нема централна пречистителна станица за над половина милион жители, иако проектот со европско и финансиско партнерство се движи низ административни чекори и подготовка – секое ново одложување ја зголемува цената, а реката ја плаќа каматата.

Проблемот не е само во бетон и цевки; тој е системски. Комуналните претпријатија се поставени да ја носат најтешката оператива со најтенка финансиска перница. Регулаторните рамки за утврдување на тарифи ретко дозволуваат реална цена што ги покрива трошоците за енергија, реагенси и сервисирање на опремата. Индустрискиот преттретман е исклучок, не правило; тешки метали и органски товар често стигнуваат директно во градските системи и ги „убиваат“ биолошките процеси. Тињата – нуспроизводот на секоја станица – во најдобар случај завршува на депонија, во најлош, на отворено. Во ваква матрица, нова станица без обезбедено одржливо финансирање и оператива е само скапа фасада.

Европските и меѓународните банки во новиот финансиски циклус отвораат простор за проекти во води: централната пречистителна за Скопје е меѓу приоритетите во рамките на WBIF, ЕБОР и ЕИБ редовно ги набројуваат водните инвестиции како мотор за усогласување со ЕУ-стандартите, а државата во сопствените извештаи гордо потсетува на проектни линии што „се во имплементација“.

Но од оваа долга листа импресии граѓаните ја мерат само една метрика: кога ќе престанеме да ја користиме реката како канализација. За тоа ќе треба да се излезе од кругот на „објекти без услуги“ и да се влезе во ера на управување: прецизна карта на агломерации и приоритети, затворено финансирање за експлоатација и одржување, обврзувачки индустриски преттретман, дигитален надзор на испустите и јавна објава на параметрите во реално време.

Политичките ветувања дека „овојпат ќе биде поинаку“ звучат празно без три јасни потези. Прво, да се деполитизира тарифирањето: ако не ја плаќаме реалната цена за чиста вода пред испуст, ќе ја платиме како здравствен и еколошки долг. Второ, да се професионализира операторскиот слој: инженерски стандарди, сертификација, одржување планирано по ризик, договори со KPI што носат и бонуси и пенали. Трето, да се дисциплинира индустрискиот сектор: кој загадува, плаќа – и инвестира во преттретман под контрола, или останува без дозволи. Дури тогаш новите станици ќе значат чиста река, а не уште една лента на прес.

Македонија нема луксуз да ја чека следната генерација за да ја види водата чиста. „Четвртината“ пречистени води во 2024 не е статистика за соопштение, туку дијагноза за итен оперативен зафат. И да, европските фондови се тука – но без домашна волја за вистинско управување, и најдобрите пумпи ќе вртат во празно.

Извор: Рацин.мк

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни