Лекарите сè уште се подобри од вештачката интелигенција во итни случаи

Нова студија открива дека AI е помалку точна од лекарите и сестрите при тријажа на пациенти. Најитните случаи ги препознава подобро од сестрите.

Мала студија укажува дека вештачката интелигенција (AI) сè уште не е подготвена да донесува одлуки во итната медицинска служба.

AI алатките се покажале како помалку ефикасни од лекарите и медицинските сестри при одредување на приоритетите на пациентите во итната служба, според резултатите од нова, но сè уште нерецензирана студија.

Овие резултати укажуваат дека, и покрај големиот потенцијал на AI во медицината, здравствените работници не треба да ѝ препуштаат одлуки поврзани со згрижување на пациенти во животна опасност.

„Со оглед на брзиот развој на алатки како што е ChatGPT, сакавме да истражиме дали AI може да помогне при носење одлуки за тријажа, да ја подобри ефикасноста и да го намали товарот врз персоналот во итни ситуации“, изјави д-р Рената Јукневичиене, една од авторките на студијата и истражувачка на Универзитетот во Вилнус, Литванија.

Студијата, која сè уште не е објавена во научно списание, беше претставена на Европскиот конгрес за итна медицина во вторникот.

Како беше спроведена студијата?

Истражувачкиот тим ангажирал шест лекари и 44 медицински сестри од оддел за итна помош. Тие требало да оценат случаи на пациенти – избрани по случаен избор од онлајн медицинска база на податоци – и да ги класифицираат според итност на скала од 1 до 5.

Потоа, истите случаи биле анализирани од ChatGPT, најпознатиот модел на OpenAI.

Точноста на ChatGPT била 50,4%, во споредба со 65,5% кај медицинските сестри и 70,6% кај лекарите.

Во однос на сензитивноста (способноста да се препознаат навистина итните случаи), ChatGPT имал 58,3%, сестрите 73,8%, а лекарите 83%.

Интересно е што AI моделот бил подобар од медицинските сестри во препознавање на најитните, животозагрозувачки случаи, според точност и специфичност.

„Овие резултати сугерираат дека AI може да помогне при одредување на најитните случаи и да биде поддршка за нови или помалку искусни вработени“, вели Јукневичиене.

Потребен е надзор од човек

Сепак, ChatGPT многу почесто отколку луѓето класифицирал случаи како исклучително итни, што може да доведе до неефикасност. „Затоа е клучно AI да биде под човечки надзор“, додава таа.

„Болниците треба внимателно да пристапат кон воведувањето на AI и да ги обучуваат вработените критички да ги оценуваат AI-препораките“, вели Јукневичиене.

Ограничувања и идни планови

Студијата има свои ограничувања – мала е по обем, спроведена е во една болница во Литванија, и AI моделот што бил користен не бил специјално трениран за медицински цели. Поспецијализирани модели би можеле да покажат подобри резултати.

И покрај тоа, други истражувања укажуваат дека AI може да биде корисна во здравството, особено при дијагностицирање сложени случаи, читање рендген снимки и предвидување здравствени ризици.

Но, експертите предупредуваат дека преголема зависност од AI може со тек на време да ги ослаби вештините на здравствените работници.

Тимот на Јукневичиене веќе планира нови студии со понови AI модели, поголем број пациенти и повеќе сценарија – како, на пример, обука на медицински сестри и анализа на ЕКГ снимки.

Во меѓувреме, таа заклучува:
„AI не треба да ја замени клиничката проценка, туку може да биде алатка за поддршка на одлуки – особено во преоптоварени оддели за итна помош“.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни