Новите податоци на Меѓународниот совет за чист транспорт (ICCT) покажуваат дека Шпанија и Австрија се меѓу ретките европски економии што оваа година бележат значителен раст во регистрациите на нови автомобили.
Шпанија убедливо води во Европа: од јануари до септември, земјата забележа раст од 15 проценти во регистрациите на нови патнички возила – највисок раст во целата ЕУ. Клучен фактор е продолжувањето на европската субвенциска програма Moves III, која само во последните четири години издвоила повеќе од 1,3 милијарди евра за стимулирање електрична мобилност, вклучително и за поставување над 100.000 полначи низ земјата. Програмата, која доби дополнителни 400 милиони евра, ќе важи до крајот на 2025 година.
Австрија е вториот позитивен пример со раст од 12 проценти во првите девет месеци од годината. Но, експертите предупредуваат дека 70 проценти од тој раст доаѓа од корпоративни флоти, а не од индивидуални купувачи. Одлуката на Виена да ги укине субвенциите за приватно купување електрични возила би можела да доведе до пад на побарувачката во наредните месеци.
На европско ниво, сликата е далеку поумерена: пазарот пораснал за само еден процент во периодот јануари–септември споредено со 2024 година. Продадени се нешто над 8,2 милиони возила, но бројките значително варираат од земја до земја. Белгија бележи пад од 9 проценти, Франција 6, а Италија 3, додека Германија стагнира без промени. Во анализата се вклучени и неколку земји надвор од ЕУ, меѓу кои Исланд, Лихтенштајн и Норвешка.
И покрај слабата динамика, аналитичарите од Институтот Jacques Delors Centre сметаат дека европската автомобилска индустрија не е во пад. Напротив, велат тие, добро дизајнираните индустриски политики веќе носат инвестиции и создаваат нови синџири на вредност во производството на електрични возила.
„Она што недостасува е координирана европска стратегија која би ги обединила засега распрснатите напори во трајна конкурентност“, наведуваат аналитичарите. Тие додаваат дека проблемот не може да се сведе само на „неволни потрошувачи“, туку и на висока цена на електричните возила и непредвидливи државни политики, кои ја отежнуваат транзицијата кон електромобилност.
Иако европскиот пазар оваа година се движи бавно, примерите на Шпанија и Австрија покажуваат дека со вистинска комбинација на стимули, инвестиции и јасна регулаторна насока индустријата може да забележи значително забрзување.
Извор: Euronews
