Како џебовите станаа мал, но моќен симбол на родова нееднаквост

Од врзани торбички под фустаните во 15 век до лажни џебови во модерната мода – долгата историја на еден дизајнерски избор што открива колку културата, политиката и општеството влијаат врз телото на жената.

Историјата на џебовите е неочекувано интимна приказна за моќ, автономија и општествени правила. Иако денес ги сметаме за обичен дел од облеката, нивната еволуција од 15 век до модерната мода открива нешто многу подлабоко: телото на жената со векови било место на контрола, ограничување и естетски очекувања, додека машкото тело било третирано како простор за практичност и мобилност.

Оној момент кога машките облеки добиваат функционални џебови, а женските -декоративни ткаенини – не е само дизајнерска одлука. Тоа е одраз на системски поставена улога во која машката слобода е нормата, а женската потреба се перципира како секундарна.

15 И 16 ВЕК: Торбички врз појасот

Во 15 и 16 век, и жените и мажите користеле мали торбички врзани за половината. Тие биле практични и видливи. Но веќе кон крајот на периодот, машката облека станува поструктурирана, што ќе го отвори патот кон вградените џебови – нешто што жените нема да го добијат уште неколку столетија.

Овие рани промени ја покажуваат првата нееднаквост: машката облека се движи кон слобода и функционалност, женската останува надворешна и украсна.

17 ВЕК: Видливо разграничување

Кон крајот на 17 век, машките џебови стануваат стандард.

Женските? Сè уште се претставени во вид на торбички врзани под слоеви здолништа.

Овие т.н. tie-on pockets биле практични, но скриени и недостапни. Жената морала да се повлече во приватност за да извади или стави нешто во нив – суптилна, но силна разлика од машкиот џеб кој функционира во јавноста.

Историчарките забележуваат дека ова директно кореспондира со општествените норми: мажите се движат, излегуваат, работат; жените остануваат внатре. Дизајнот само го следи тоа.

18 ВЕК: Потсмев, сомнеж и социјална контрола

Во 18 век, жените сè уште користат големи скриени џебови. Но тие стануваат предмет на потсмев. Некои карикатури и писатели ги споредуваа со делови од женското тело, други ги сметаа за непристојни.

Постои и чудна, но симптоматична културна логика: Жена што носи „премногу“ работи се сметала за сомнителна. Во зависност од класата, тоа можело да се интерпретира како неженствено, алчно или дури опасно.

Во овој период, машките џебови стануваат симбол на автономија – часовници, ножиња, документи. Женските остануваат приватни, скриени, културно контролирани.

19 ВЕК: Фустаните се стегаат – џебовите исчезнуваат

Со стеснувањето на женската силуета во 19 век, џебовите стануваат физички невозможни.

Фустаните стануваат потесни, структурирани и декоративни. Просторот за практичност исчезнува. Жените мораат да носат мали чантички (ретикули) — елегантни, нежни и апсолутно непрактични.

Новинарски анализи истакнуваат дека оваа промена не е случајна. Во општество во кое жената треба да биде визуелно привлечна, но не и функционална. Непрактичноста станува дел од идеалот.

Во исто време, машката облека станува сè повеќе техничка, прилагодена на индустриската ера. Повеќе работа, повеќе движење, повеќе џебови.

Полот утврдува што можеш да носиш – и што ти е дозволено да правиш.

20 ВЕК: Војни, функционалност и нагло враќање назад  

Двете светски војни донесуваат краток момент на еднаквост. Жените работат во фабрики, болници, администрација – и добиваат униформи со вистински џебови. Тоа бил период во кој практичноста победува над естетиката.

Но по завршувањето на војните, модата се враќа „на женственоста“. Производството повторно ги нагласува линиите на телото, декоративни ткаенини и идејата дека жената треба да изгледа, а не да функционира. Практичните џебови повторно исчезнуваат.

Историчари забележуваат дека ова е дел од поширок напор да се „врати нормалноста“ – нормалност во која жената се повлекува од јавниот простор.

21 ВЕК: Лажни џебови и модерни парадокси

Во модерната мода, жените и понатаму се соочуваат со плитки, минијатурни или лажни џебови. Производителите претпоставуваат дека жената секогаш ќе носи чанта, па затоа функционалноста се жртвува за силуета.

Дизајнерите и модните аналитичари укажуваат дека ова е продолжение на истата логика која опстојува со векови: женското тело се третира како декоративен објект, а машкото како алатка.

Во меѓувреме, жените се мобилизираа против овие ограничувања. Социјални мрежи, феминистички колумни, истражувачки стории — сите укажуваат на истиот проблем: џебовите не се банален детал; тие се метафора за пристап до слобода, движење и контрола врз сопственото тело.

Од културна перспектива, ова станува дел од поширока дискусија за тоа кој има право на јавниот простор, кој движи, работи, носи и одлучува. Дури и во модата, кој е највизуелниот дел од културата, се гледаат структурите на моќ.

Општествено политичко прашање: Кога телото станува политичка територија

Контролата врз женските џебови е само една од илјадниците форми во кои општеството го ограничува женското тело. Од должината на здолништата, до обликот на корсетите, до современите стандарди на „женственост“ – модата ја пренесува идеологијата на своето време.

Секогаш кога жените изгубиле политичка или економска моќ, нивната облека станувала потесна, поконтролирана, „поестетизирана“. Кога добиле повеќе права, облеката се ослободувала.

Џебовите се микрополитика.

Тие го покажуваат истиот принцип што владеел со векови: кој има право на практичност, движење, простор и слобода – а кој треба да изгледа убаво, но не и слободно.

Од 15 век до денес, жените повторно и повторно биле лишувани од функционалност во име на „модата и женственоста“. Тогаш, како и денес, малиот џеб е материјален доказ дека родовата нееднаквост не се наоѓа само во закони и институции, туку и во секојдневните предмети што ги носиме – буквално вшивани во ткаенината на нашиот живот.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни