За студентите од прва година, но и за студентите од повисоки одделенија, како и за студентите, важно е да стекнат работни навики и да научат ефикасно да учат, вели клиничкиот психолог и психотерапевт Марија Бенин за нашиот портал, бидејќи учењето не е под влијание само на времето поминато на книгата, туку и мотивацијата, дефинираните цели, подготовката…
„За време на учењето, постојат многу други работи за кои не сме ни свесни, а кои можат многу да влијаат на исходот од учењето. Мотивацијата за учење е една од нив. Луѓето кои се мотивирани да учат одредена содржина полесно ќе го задржат своето внимание на информациите што треба да се научат, а кога ќе наидат на проблем додека учат, не се откажуваат. Но, често учиме содржини што не се интересни и мотивацијата за учење потоа се намалува“ вели психологот.
Улогата на родителите
Кога станува збор за децата, задачата на родителите е да му помогнат на детето во топла, поддржувачка атмосфера да развие способност да го одложи задоволувањето на потребите, да постави јасни правила и граници за детето и строго да се придржува до нив, веднаш да реагира штом детето почне да се однесува несоодветно, да користи соодветни методи, како што се опомена, доделување задачи дома, казни и слично, советува психологот.
Затоа е добро човекот да има јасно дефинирана цел зошто учи и да се фокусира на таа цел, а не да размислува дали материјалот што го учи е здодевен, самиот процес е многу заморен и слично.
„Целта може да биде да положиме испит, да дипломираме на универзитет, да се оспособиме еден ден да го правиме она што го сакаме. Исто така, може да помогне ако смислите некои дополнителни мотиви. На пример, едно лице може да утврди дека ако добро го научи планираниот материјал за тој ден, ќе го помине остатокот од денот дружејќи се со пријатели, шетајќи, гледајќи ја својата омилена серија или што и да го прави среќен“, препорачува психологот.
Сè започнува со подготовка
За да учите, важно е прво да се подготвите. Одредете го периодот од денот што ќе го посветите на учење. На пример, „Ќе учам утре од 9 до 13 часот“. Знаењето дека ќе започнете да учите во одредено време ќе му го олесни на вашиот мозок да се подготви за одредена тема во однос на сортирање и организирање на информациите. Исто така, ќе станете поодговорни бидејќи ќе се осигурате дека до тој момент ги исполнувате сите предуслови за успешно учење: ќе ја соберете потребната литература, ќе направите план, ќе го одредите бројот на страници или лекции што ќе ги обработите и слично.
„Не поставувајте претерани дневни барања и недостижни цели. Важно е да направите распоред на дневни активности, да планирате време за учење и одмор. Најдобро е да учите на вашата маса бидејќи тоа ве држи будни и да ги имате само работите што треба да ги учите до вас. Исклучете го ѕвончето на телефонот и оддалечете се од себе за да не ве одвлекува вниманието. Иако е штета да поминете сончево утро учејќи, сепак е подобро да учите кога сте одморени, кога знаете дека сè уште имате доволно време за учење. Додека сте одморени, прво треба да го проучите материјалот што е потежок“, предлага Марија Бенин.

Проверени стратегии за подобар успех
Паузите се исто така многу важни бидејќи и на вашиот мозок му е потребен одмор, додава психологот. Токму затоа училишниот час трае 45 минути, бидејќи по тоа време вниманието полека се намалува, како и концентрацијата, што го отежнува учењето. Правете паузи од десет минути додека учите. Паузите му даваат време на вашиот мозок да интегрира и комбинира стекнато знаење и да го поврзе со претходно наученото, советува нашиот соговорник и дава неколку препораки за успешно совладување на материјалот.
Не учете слични предмети една по друга за да не мешате информации и факти.
Закажете го вашето учење. Ако материјалот содржи голема количина информации што треба да ги запомните, учете дел по дел. Ако лекцијата е долга и тешка, добро е да ја поделите на значајни единици и да учите сегмент по сегмент.
Подвлекувате клучни зборови и реченици бидејќи на тој начин ги истакнувате важните информации. Ако не можете лесно да се сетите на некои зборови, запишете ги на хартија и закачете ги на видливо место за да можат да читаат одреден збор или концепт неколку пати на ден.
Создавајте ментални мапи. Човечкиот мозок складира информации според принципот на асоцијација. Развојот на ментални мапи се базира на размислување за нашата меморија како за дрво. Користејќи бои, слики, скици, симболи и асоцијации, создадете го вашето сопствено „дрво на знаење“. Започнете од најважното нешто (тема) што ќе го ставите во центарот на „дрвото“, а потоа изградете ги „гранките“, т.е. дополнителни информации.
Споделете знаење со другите. Еден од најефикасните методи на учење е да ги поучувате другите. Обидете се да го споделите материјалот што сте го изучувале со некого, за да објасните што сте научиле. На овој начин, ќе видите каде се „дупките“ во вашето знаење и ќе ги поврзете информациите и фактите побрзо и подобро.
Користете визуелизација на информациите. Визуелизацијата буквално значи претворање на информациите во слики. За да го олесните учењето, обидете се да визуелизирате одредени информации и да ја запомните таа слика.
Активно повторувајте мали единици и продолжете само кога ќе ги научите, односно кога ќе можете да го репродуцирате материјалот без да гледате во книгата.
Бидете сигурни дека ќе ги разјасните сите термини и факти, не го запомнувајте она што не го разбирате.
Редовно повторувајте го научениот материјал. Многу важна работа во процесот на учење е повторувањето на обработениот материјал. Повеќето луѓе забораваат 70-80 проценти од информациите по само еден ден. Затоа, не заборавајте да планирате да имате доволно време за што е можно повеќе повторувања за време на учењето.
Прошетајте и бидете физички активни дури и за време на најинтензивното време за учење. Ако се чувствувате подобро физички, поголема е веројатноста дека ќе ви биде полесно да учите.
„Значи, не сите други се попаметни од вас или вашето дете, но се подобро организирани и имаат подобри навики и методи на учење и справување“, вели психологот и психотерапевтот.