ИКЕА, но не и АББА? Реакции во Шведска поради контроверзната листа на културно наследство

Шведска објави официјална културна листа без АББА, што предизвика жестоки реакции. Критичарите ја опишуваат како националистичка.

Критичарите сметаат дека „заедничката мапа“ на шведската култура, која игнорира сè по 1975 година, е „исклучувачка“ и претставува „националистички образовен проект“. Еве зошто.

Замислете ја амбициозната, но неблагодарна задача да се сумира целата култура во само 100 дела, брендови и идеи, пишува Еuronews.

Токму тоа го направи шведската влада, по неколку години работа и осум милиони круни (околу 727.000 евра, според Sweden Herald). Историчарот Ларс Трегорд ја предаде „шведската културна канон-листа“ на министерката за култура на прес-конференција во Упсала.

Листата, која има за цел да дефинира што значи да се биде Швеѓанец и да воспостави „заедничка мапа и компас“ за граѓаните и новите доселеници, е дел од политичката агенда на националистичките, антимигрантски Шведски демократи и беше вклучена во изборната програма на десничарската коалиција.

Што влезе во изборот?

Нобеловата награда, Пипи Долгиот Чорап, ИКЕА, татковското породилно отсуство и Библијата на Густав Васа од 1541 година.

Меѓу другите се: култниот филм „Седмиот печат“ на Ингмар Бергман, сликите на Хилма аф Клинт, градската сала во Стокхолм, традицијата „Allemansrätt“ (правото на движење низ природа), кахелната печка (Kakelugn) од 18 век и песни на Еверт Тоб.

Но… АББА?

Да, АББА – најпознатата културна икона на Шведска – не е на листата.

Објаснувањето? Делата мора да бидат стари најмалку 50 години. Но… АББА се формирале во 1972, победиле на Евровизија во 1974, и го издале албумот „ABBA“ во 1975. Значи, според сопствените критериуми, тие се квалификуваат.

Парламентарецот Јан Ериксон ја нарече АББА „еден од најважните симболи на шведската култура“ и на социјалните мрежи праша: „Што, по ѓаволите, мислеле?“

Правилата за старосна граница исто така исклучуваат речиси сите придонеси на имигрантите во Шведска – петтина од популацијата, од кои повеќето дошле по 1975.

Исто така, листата е доминирана од христијански културни објекти – со само едно еврејско спомнување и без никакво вклучување на муслиманската заедница, најголемата не-христијанска верска група во Шведска.

Шведската академија, како и претставници на домородните групи Саами и Торнедалиен, ја осудија листата како ограничувачка и исклучувачка.

Писателката со иранско потекло Шора Есмаилијан изјави дека вакви канон-листи нема да придонесат за „општество на еднаквост и добредојде“.

Премиерот Улф Кристерсон ја бранеше иницијативата како важна за „разбирање на културата што ја формирала земјата“, особено за новодојденците и младите.

Министерката Лиљестранд пак тврдеше дека канонот е „алатка за едукација, заедништво и инклузија“.

Но ако сакате да избегнете критики дека правите скап националистички проект кој го исклучува мултикултурното наследство – можеби не заборавајте дека интернационализмот не е закана. Тој е збогатување.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни