Фрида Кало и Диего Ривера – љубов како војна

Двајца уметници, две ега и една љубов што ги надживеале предавствата, револуциите и болката. Приказната на Фрида Кало и Диего Ривера остана симбол на страст, уметност и саморазорувачка преданост.

Љубовта меѓу Фрида Кало и Диего Ривера – двајца уметници кои ги поместиле границите меѓу страста, уметноста и самоуништувањето. Тие не ја живееле љубовта како потрага по мир, туку како војна со себе и меѓусебно, каде што секој потег на четката бил дел од нивната заедничка рана.

Фрида, со својата болка претворена во боја, и Диего, со својот монументален егоцентризам, создале уметнички свет во кој љубовта и предавството претставувале две лица на истата монета. Нивниот брак – исполнет со афери, разделби и повторни обединувања – не бил романтична приказна од бајка, туку реалност на две силни личности кои не можеле да живеат ни заедно, ни одвоено.

Во своето дело „Diego on My Mind“ (1943), Фрида го насликала ликот на Диего на своето чело – симболична автопортретура што сведочеше за тоа колку длабоко тој живеел во нејзините мисли. Со тој гест, таа не само што ја открила болката на зависноста, туку и нејзината способност да ја претвори љубовта во уметност, а страдањето во израз. Во секоја нејзина линија, боја и пукнатина се чита една реченица: „Диего е дел од мене, дури и кога ме уништува.“

Диего Ривера, од своја страна, ја нарекува Фрида „најголемото чудо на неговиот живот“ – жена која го инспирирала и го проколнала истовремено. Тие до денес претставуваат пример за револуцијата и во политиката и во љубовта, борејќи се за идеали, за Мексико, за уметноста и еден за друг. Нивната љубов не се мереше со траење, туку со интензитет – со способноста да преживува катастрофи и повторно да се раѓа од пепелта.

Љубовта на Фрида Кало и Диего Ривера остана една од најкомплексните приказни во уметничката историја – доказ дека страста може да биде и созидателна и разорна. Во свет каде љубовта често се продава како спокој, тие ја живееле како револуција – против болката, против смртта и против заборавот. Тие не ја глорифицирале совршената врска, туку ја разобличиле нејзината вистина: дека љубовта може да биде убавина и хаос во ист здив.

Од современа перспектива, нивната приказна се чита и како феминистички документ: Фрида Кало не беше жена во сенка, туку уметница која својата ранливост ја претвори во јазик на отпор. Нејзините дела зборуваа за телото, болката и идентитетот во време кога жените ретко имале право да зборуваат за себе. Таа го докажа она што денес останува клучна порака – дека љубовта може да нè повреди, но не може да нè замолчи.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни