Според изворите, САД под водство на претседателот Доналд Трамп инсистираат на оваа ставка како дел од напорите за намалување на американскиот трговски дефицит со ЕУ. Американскиот министер за трговија, Хауард Лутник, ја исклучи можноста за намалување под нивото од 10% за најголем дел од стоките што ЕУ ги извезува на американскиот пазар.
Иако ЕУ и натаму притиска за пониска тарифа, соговорници на Ројтерс посочуваат дека ставот на Вашингтон се зацврсти откако САД почнаа да остваруваат значителни приходи од новововедени глобални царини. „Стапката од 10% е чувствителна тема. Ние притискаме, но сега тие заработуваат“, изјави еден висок претставник на ЕУ.
Друг европски извор додаде дека Унијата формално сè уште не ја прифатила стапката како појдовна, но призна дека таа е тешко преговарачка и сè потешко може да се оспори.
Преговорите под притисок од растечки царини
Европската комисија, која преговара во име на 27-те земји членки, не даде официјален коментар за овие информации. Американската страна, исто така, не одговори веднаш на барањата за изјава.
Претставниците на САД одамна работеа врз претпоставката дека САД ќе имаат повисоки царини во споредба со своите партнери и не планираат да се откажат од ставката од 10% во разговорите со Брисел.
Американскиот министер за финансии, Скот Бесент, во подкастот „Pod Force One“ објавен во средата, изјави дека политиката на Трамп за удвојување на тарифите предизвикала „поголема подготвеност кај европските лидери за преговори“.
ЕУ јавно изјавува дека не прифаќа двоцифрена тарифна основа. Слична позиција зазема и Велика Британија, која во мај постигна ограничен трговски договор со САД, при што беше задржана стапката од 10% за британскиот извоз, но беа намалени царините за челик и автомобили.
Претседателот Трамп воведе царини од 50% за челик и алуминиум и 25% за увоз на автомобили. ЕУ се обидува да постигне договор пред 9 јули, кога реципрочните тарифи би можеле да се зголемат и до 50% за најголем дел од останатите стоки.
Со трговски суфицит од 236 милијарди долари со САД во 2024 година, Европската Унија има повеќе да загуби од нови царини во споредба со Велика Британија, која пак има трговски дефицит со САД.
Трамп веќе најави дека планира приходите од царините да се користат за финансирање на сèопфатна даночна реформа и нови јавни инвестиции. Тој изјави дека Европската Унија „не нуди фер договор“.
Преговорите се прошируваат на други прашања
Американската страна се обидува во преговорите да вклучи и нетарифни бариери, како што се:
- даноците за дигитални услуги,
- правилата за корпоративна одржливост,
- стандардите за извоз на течен природен гас и храна.
САД во април пријавија буџетски суфицит од 258 милијарди долари – за 23% повисок во однос на истиот месец минатата година, додека нето приходите од царини беа повеќе од двојно зголемени.
Немири во индустријата
Воведувањето на обемни и неочекувани царини предизвика сериозни турбуленции во деловниот свет. Неколку европски автомобилски производители беа принудени да ги ревидираат своите деловни прогнози:
- Mercedes ги повлече проекциите за заработка,
- Stellantis ги суспендираше насоките за работење,
- Volvo Cars ги откажа очекувањата за добивка во следните две години.
Еден извршен директор од автомобилската индустрија изјави дека премиум производителите можеби ќе можат да издржат царина од 10%, но дека тоа би било многу потешко за брендови од масовниот пазар.
Царините за челик, алуминиум, автомобили и делови беа воведени поради „национална безбедност“, а нови истраги за фармацевтски производи, полупроводници, дрва и камиони најавуваат дополнителни царински мерки.
ЕУ не е подготвена да прифати вакви секторски царини. Европската комисија на фармацевтската индустрија ѝ порачала дека, иако не поддржува фиксна ставка од 10%, можното прифаќање на таква основа може да отвори простор за компромис.
Извор од индустријата за пијалаци рече дека секторот би претпочитал фиксен договор од 10%, отколку да остане заглавен во долготрајни и неизвесни преговори.
„Нема договор што ќе биде полош од целосна неизвесност“, изјави Роб ван Гилс, извршен директор на Hammerer Aluminium Industries од Австрија. „Може да биде 0, може да биде 10%. Ако важи за двете страни, тоа е прифатливо. Бизнисот нема да пропадне.“
Друг функционер на ЕУ додаде: „Основната стапка од 10% нема драстично да ја наруши конкурентноста, особено ако сите добијат ист третман.“
Извор: Reuters