Во 2025 година, Европската Унија (ЕУ) го засили надзорот врз големите технолошки компании, користејќи нови дигитални закони за да ја ограничи нивната моќ и да ги заштити потрошувачите.
Клучната легислатива како AI Act, Digital Services Act (DSA) и Digital Markets Act (DMA) го постави ЕУ како глобален лидер во регулацијата на технологијата. Оваа година, блокот го засили спроведувањето на овие правила против компании како Amazon, Apple, Google, Meta и Microsoft.
1. Антимонополска истрага против Google
На 9 декември, Европската комисија отвори формална антимонополска истрага против Google за користење на онлајн содржини за обука на своите AI модели и прикажување на резултати од пребарувањето.
Регулаторите се загрижени дека Google ја користи содржината од веб-издавачи без соодветна компензација и без можност за исклучување. Истражувањето ќе ја опфати и содржината од YouTube која се користи за обука на генеративни AI модели без плаќање на креаторите.
2. Глобална казна од 2,95 милијарди евра за Google
Само неколку месеци претходно, во септември, Google беше казнет со 2,95 милијарди евра за фаворизирање на сопствените дигитални реклами, четврта таква казна во последното десетлетие.
Комесарот за конкуренција на ЕУ, Тереза Рибера, нагласи дека Google мора да предложи сериозно решение за конфликтот на интереси или ќе се соочи со дополнителни мерки.
3. Meta мора да им понуди избор на корисниците
На 8 декември, Европската комисија објави дека Meta се согласи да им овозможи на корисниците во ЕУ да изберат помалку персонализирани реклами на Facebook и Instagram. Од јануари 2026, корисниците ќе можат да изберат дали сакаат целосно персонализирани реклами или помалку персонализирани со помалку споделени податоци.
4. Казна од 120 милиони евра за X на Елон Маск
На 5 декември, X (поранешен Twitter) доби 120 милиони евра казна за кршење на дигиталните правила на ЕУ, вклучувајќи измамничка употреба на „verified“ ознаката, недостиг на транспарентност во рекламите и ограничување на пристапот до јавни податоци за истражување.
Елон Маск реагираше со повик за „уништување на ЕУ“ и блокирање на рекламите од Комисијата на платформата.
5. Apple и Meta казнети за прекршување на DMA
Во април, Apple и Meta беа казнети со 500 милиони и 200 милиони евра, соодветно, за непочитување на DMA. Apple го ограничувала комуницирањето на апликациските развивачи со корисниците, а Meta принудувала корисници да ја споделуваат личната податоци или да плаќаат претплата за реклами.
Регулатори на ЕУ нема да попуштат
И покрај критиките од САД и компаниите, Рибера стои цврсто на својата одлука да ги држи технолошките гиганти одговорни:
„Ние мора да потсетиме дека заслужуваме почит. Нашата задача е да го одржиме правилното функционирање на дигиталните пазари во Европа.“