Анализата на Euronews – Европските аеродроми и проблемот со дронови

„Европските аеродроми се соочуваат со зголемени нарушувања од дронови, со летови затворени и откажани. Некои инциденти се поврзуваат со можна руска вмешаност, додека истражувањата продолжуваат.“

Анализата на The Cube, одделот за факт-чек на Euronews, покажува дека нарушувањата на европските аеродроми предизвикани од дронови драстично се зголемиле во последната година. Од јануари 2024 до ноември 2025, бројот на вакви инциденти се зголемил четирикратно.

Прегледот опфати повеќе од 24 аеродроми во 12 земји и покажува јасна промена: додека во 2024 и почетокот на 2025 инцидентите беа спорадични, нагло се зголемија во септември 2025, достигнувајќи највисоки нивоа следниот месец.

Белгија беше најпогодена земја, со 10 инциденти во периодот од 2 до 9 ноември, што доведе до целосно запрени операции на аеродромот во Брисел и до десетици откажани летови — еден од најголемите кластери на дрон-инциденти за една недела.

Зголемена активност низ Европа

Официјалните податоци покажуваат постепено зголемување на активноста на дронови. Во Германија, провајдерот на воздушна навигација DFS регистрирал 192 инциденти поврзани со дронови во 2025, во споредба со 141 во 2024 година. Во Шведска, LFV потврди пет случаи каде што воздушниот сообраќај бил запрен или одложен поради дронови.

Данската цивилна авијација и железничка управа извести за 107 илегални летови на дронови во близина на данските аеродроми во 2025, во споредба со 92 во 2024. Во декември 2024, краток инцидент во Копенхаген предизвика само 10-минутно одложување без откажани летови, но во септември 2025, истата локација доживеа четиричасовно прекинување, 109 откажани летови и 51 пренасочување.

Слично, дрон наруши воздушниот сообраќај на аеродромот Осло, Норвешка, со вкупно влијание врз повеќе од 20.000 патници — најголем инцидент во Европа поврзан со дронови во 2025.

Кој стои зад овие дронови?

Полските власти директно ја обвинија Русија по инцидентот на 9 септември 2025, кога 23 дронови влегоа во полскиот воздушен простор и предизвикаа затворање на четири аеродроми. Според полските истражувања, некои од дроновите носеле експлозив, а некои биле мамки за преоптоварување на противвоздушната одбрана.

Сепак, во други земји, како Норвешка и Германија, нема официјално потврдено кој стои зад дроновите. Инспектори и полиција не успеале да го идентификуваат извршителот, иако политички лидери, како германскиот канцелар Фридрих Мерц и данската премиерка Мете Фредериксен, јавно го споменуваат можниот руско влијание.

Експертите укажуваат дека многу од дроновите се мали и лесни, што ги прави тешки за откривање со стандардни радарски системи. Иако некои инциденти може да вклучуваат поддржувачи на Русија, други се аматерски или имитатори кои користат „руско оправдување“ за нарушување на сообраќајот.

Технологија и намера

Некои дронови се технолошки напредни, отпорни на стандардни методи за блокирање, а таргетите често се аеродроми или воени бази. Според професорот Мишел Лиежоа од UCLouvain, зголемените активности се координирани, што укажува на намерно дејство, а не на случајност.

„Со поддршката на Европа за Украина, се испраќа порака дека тие земји стануваат соучесници и се изложени на одмазда“, додава Лиежоа. „За сега, се користат само невооружени дронови, но тоа покажува способност за повеќе.“

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни