Иако растот е забавен во споредба со претходните години, што сето заедно сигнализира консолидација и закрепнување на воздушниот сообраќај по пандемијата на Ковид, објавува „Дејли травел њуз“.
Најновиот извештај за сообраќај објавен од ACI Europe открива дека патничкиот сообраќај низ мрежата на аеродроми во Европа се зголемил за 4,3% во текот на првиот квартал од 2025 година во споредба со истиот период минатата година. Кога ова ќе се спореди со растот од 10,2 проценти во првиот квартал од 2024 година во однос на првиот квартал од 2023 година, растот е помал. Во споредба со нивоата пред пандемијата (прв квартал од 2019 година), патничкиот сообраќај се зголеми за 3,2%.
Растот на бројот на патници во првиот квартал од 2025 година беше целосно поттикнат од меѓународниот сообраќај (5,7%), бидејќи домашниот сообраќај остана непроменет во споредба со истиот период минатата година. Во споредба со нивоата пред пандемијата (прв квартал од 2019 година), меѓународниот патнички сообраќај во првиот квартал од 2025 година е зголемен за 8,9%, додека домашниот патнички сообраќај е намален за 12,8%.
Месечниот раст на годишно ниво се забави во првиот квартал од 2025 година – од 6,9% во јануари на 3,4% во февруари и 3% во март, при што второто го одразува падот за Велигден во април оваа година.
Оливие Јанковец, генерален директор на ACI Europe, изјави дека податоците за првиот квартал покажуваат дека бумот на патувањата по пандемијата исчезнува додека се движиме кон „нормализирани“ стапки на раст на патниците, при што побарувачката засега во голема мера останува силна.
- Ова покажува дека потрошувачите им даваат приоритет на искуствата и покрај сè попредизвикувачката економска средина, заедно со динамиката на нашиот пазар на исток и динамиката на нашиот јужен пазар, како и Централна Азија – рече тој и додаде дека иако трансатлантската побарувачка слабее, се очекува патувањата од Европа до Америка да се префрлат на други пазари и дека ќе имаме безбедна летна сезона.
- Големото прашање е што ќе се случи од следната зима, со оглед на невидената макроекономска неизвесност со која сега се соочуваме како резултат на нападот на администрацијата на Трамп врз глобалниот мултилатерален трговски систем. Доцнењата во испораката и одржувањето на авионите, како и ограничувањата на капацитетите на инфраструктурата и фокусирањето на авиокомпаниите на поврат на средствата, наместо на проширување на капацитетите, би можеле да ги видиме притисоците за намалување на побарувачката како реалност – истакна тој.
Пазарот надвор од ЕУ+ има подобри перформанси
Аеродромите надвор од пазарот на ЕУ+1 го надминаа европскиот просек во првиот квартал од 2025 година, при што нивниот патнички сообраќај се зголеми за 5,7% во споредба со истиот период минатата година. Ова беше поттикнато од закрепнувањето на аеродромите во Израел (+60,4%), како и импресивните резултати на брзорастечките пазари во Молдавија (+56%), Босна и Херцеговина (+41,7%), АП Косово и Метохија (+15,6%), Узбекистан (+15,5%), Албанија (+9,1%) и Грузија (+9,1%). Во меѓувреме, патничкиот сообраќај остана непроменет на аеродромите во Турција и продолжи да се намалува во Русија.
Патничкиот сообраќај се зголеми за 4,1% на пазарот ЕУ+2, каде што разликите во перформансите помеѓу националните пазари останаа значителни. Најдобри резултати забележаа аеродромите во Словачка (+15,9), Полска (+15,4), Унгарија (+14,7), Малта (+13,9) и Литванија (+13 проценти), заедно со оние во Хрватска (+9,6), Романија (+9,2) и Грција (+8,8 проценти). Спротивно на тоа, патничкиот сообраќај се намали во Исланд (-2,5%), Шведска (-2,2) и Ирска (-0,5) и остана слаб во Германија и Австрија (двете на +1,1), како и во Швајцарија (+1,6) и Велика Британија (+1,7 проценти). Меѓу другите големи пазари од ЕУ+, Италија (+6,6%) е на врвот, по што следат Шпанија (+4,5%) и Франција (+4,2%).
Малите аеродроми (помалку од 1 милион патници) постигнаа најдобри резултати, со зголемување на патничкиот сообраќај за импресивни 13,4%. Сепак, тие останаа загрижувачки – 34,5 проценти под нивните обемови пред пандемијата (1 квартал од 2019 година) – бидејќи и нискобуџетните и превозниците со целосна услуга продолжија да им даваат приоритет на поголемите и побогатите пазари.