20 години Фејсбук: 4 начини на кои социјалната мрежа го промени светот

Фејсбук е основан од Марк Цукерберг и неколку негови пријатели пред 20 години. Оттогаш, една од најпопуларните социјални мрежи е редизајнирана десетици пати. Но, неговата цел остана иста: поврзување на луѓето и заработка од реклами.

Оваа година платформата полни 20 години. Таа успеа да го промени светот на четири начини.

Фејсбук ја промени играта на социјалните мрежи
Други социјални мрежи, како што е Мајспејс, постоеја пред Фејсбук, но страницата на Марк Цукерберг веднаш почна да се активира кога беше лансирана во 2004 година, докажувајќи колку брзо таква платформа може да полета.

За помалку од една година имаше милион корисници, а за четири години го престигна Мајспејс, поттикнат од иновациите како што е можноста за „тагирање“ на луѓето на фотографиите.

Снимањето со дигитален фотоапарат за време на ноќно излегување, а потоа означувањето на вашите пријатели на десетици слики беше главен дел од тинејџерскиот живот. Постојаното менување на активноста беше исто така голема привлечност за раните посвојувачи.

До 2012 година, Фејсбук надмина една милијарда месечни корисници и, освен краткиот блиц на крајот на 2021 година – кога бројот на дневни активни корисници се намали за прв пат – платформата продолжи да расте.

Со проширувањето во помалку поврзани земји и нудејќи бесплатен интернет, компанијата го задржа и зголеми бројот на корисници на Facebook. На крајот на 2023 година, гигантот објави дека има 2,11 милијарди дневни корисници.

Мора да се признае, Фејсбук е помалку популарен отколку што беше меѓу младите. Без разлика, таа останува најпопуларната социјална мрежа во светот и воведе нова ера на онлајн социјални активности.

Некои сметаат дека Фејсбук и неговите ривали се моќни алатки за поврзување. Други ги гледаат како зависни средства за уништување.

Фејсбук ги направи нашите лични информации вредни и помалку лични


Фејсбук докажа дека собирањето на нашите лајкови е исклучително профитабилно. Деновиве, компанијата-мајка на Фејсбук, Мета, е рекламниот гигант кој заедно со Гугл зема голем дел од парите за глобално рекламирање.

Во четвртокот, Мета објави повеќе од 40 милијарди долари приход за последниот квартал од 2023 година, главно од понудите на огласувачите. Околу 14 милијарди долари беа декларирани како добивка.

Но, Facebook покажа и каде собирањето податоци може да тргне наопаку. Мета неколку пати е казнет поради лошо управување со личните податоци.

Најпознатиот случај беше скандалот со Кембриџ Аналитика во 2014 година, во кој гигантот плати 725 милиони долари за да ја реши тужбата за големото прекршување на податоците.

Во 2022 година, компанијата плати и казна од ЕУ од 265 милиони евра поради тоа што дозволи да се извлечат лични податоци од страницата.

И минатата година, социјалната мрежа беше казнета со рекордни 1,2 милијарди евра од ирската Комисија за заштита на податоци за пренесување на информациите на европските корисници надвор од нејзината јурисдикција. Гигантот во моментов се жали на казната.

Фејсбук стана главна платформа за изборна кампања ширум светот

На пример, во петте месеци пред претседателските избори во САД во 2020 година, тимот на актуелниот претседател Доналд Трамп потрошил повеќе од 40 милиони долари на реклами на Фејсбук, според истражувањето на Статиста.

Фејсбук, исто така, можеше да ја промени политиката на локално ниво дозволувајќи им на различни групи корисници да се соберат, да кампуваат и да планираат акција на глобално ниво.

Се вели дека Фејсбук и Твитер биле инструментални за време на Арапската пролет во помагањето да се координираат протестите и да се рашири веста за тоа што се случува на теренот.

Но, употребата на социјалната мрежа за политички цели е критикувана за некои последици, вклучувајќи го и влијанието врз човековите права. Во 2018 година, Фејсбук се согласи со извештајот на ОН во кој се вели дека не успеал да ги спречи луѓето да ја користат платформата за „поттикнување офлајн насилство“.

Гигантот ја започна доминацијата на Мета

Со огромниот успех на Фејсбук, Марк Цукерберг изгради социјална мрежа и технолошка империја која останува без преседан во однос на корисниците и моќта што произлегува од неа.

Компании како WhatsApp, Instagram и Oculus станаа дел од чадор-гигантот Facebook, кој го промени своето име во Meta во 2021 година.

Мета сега вели дека повеќе од три милијарди луѓе користат барем еден од нејзините производи секој ден.

И кога не можеше да ги купи своите ривали, Мета често беше обвинуван дека ги копира за да ја задржи својата доминација, пишува Би-Би-Си.

Функцијата „Исчезнување приказни“ на Facebook и Instagram е слична на главната карактеристика што се наоѓа на Snapchat. Instagram Reels е одговор на компанијата на предизвикот поставен од апликацијата за споделување видео TikTok, а Threads е обид на Мета да го имитира X, порано познат како Twitter.

Тактиките станаа поважни од кога било, благодарение на зголемената конкуренција и построгите регулаторни средини.

Извор: BIZLife

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни