Некогаш едно од најевтините нови возила на американскиот пазар, а долго време и едно од најпотценетите автомобили во светот, Југо денес станува барана реткост меѓу колекционерите на автомобили.
Кога се зборува за легендарни автомобилски неуспеси, првата асоцијација често е Едсел, Азтек, Пацер или Родус. Но, еден автомобил, според многумина, ги надминува сите – или можеби, паѓа под сите – а тоа е Југо. Во средината на 80-тите години, Фиат се повлекува од американскиот пазар, оставајќи простор за нов, евтин автомобилски бренд.
Југо беше природен избор, бидејќи користеше голем број делови од италијанскиот производител. „Мона Лиза на лошите автомобили“, како што го нарекуваа, од првиот ден беше цел на потсмев, особено во шоуто на Џеј Лено, каде што малиот хечбек редовно беше тема на шеги.
Приказната за „договорот на векот“, како што го нарекуваат, започнува со американскиот претприемач Малколм Бриклин. По неуспехот со Субару и прекинувањето на соработката со Бертоне, Бриклин барал најевтин автомобил во светот – и го пронашол во Југославија.
„Отидов таму и најдов фабрика со 50.000 луѓе, која реално би требало да има 2.000, поделени меѓу 85 основни организации на здружен труд, 25 работни комитети и 127 комунистички синдикати,“ се присетува Бриклин.
Цената на Југо, која изнесувала 3.990 долари во тоа време (денешна еквивалентна вредност од околу 18.594 марки), го привлече вниманието при неговото претставување во 1985 година.
На списокот на најевтини автомобили тогаш, Југо го надминуваше Шеви Шевет (5.645 долари), Форд Ескорт Л (6.327 долари) и Голф (7.190 долари). Сепак, и покрај тоа што до почетокот на 90-тите во Америка беа увезени 141.651 Југо, возилото на крајот подлегна на немилосрдните критики од рецензентите и комичарите, падот на продажбата, опозивот на 125.000 возила поради еколошки стандарди и на крај, банкротот на брендот во 1992 година.
Денес, Југо, некогаш симбол на евтина алтернатива, станува ретка и ценета реткост на пазарот на колекционерски автомобили, симболизирајќи една ера и специфична автомобилска историја.