Трагедијата во Нови Сад, кога бетонската плоча на Железничката станица се урна врз луѓето под неа, при што загинаа 14 лица, а тројца се здобија со тешки телесни повреди, ги покажа сите слабости на системот.
Драгослав Шумарац, професорот и поранешен министер за урбанизам и градежништво за „Нова“ посочува неколку проблеми кои директно или индиректно довеле до трагедијата на градежништвото е конкретно одговорен за смртта на 14 лица и за повредите на уште три лица во Нови Сад.
„Некој мораше да стави потпис, им реков на моите поранешни студенти, сегашни инженери да не ставаат потпис на сомнителни документи. Тоа е еден од проблемите, што се под притисок и што професијата отстапила пред политиката и мора да се стави потпис. Сега тој што ставил потпис ќе треба да одговара. Доколку има соодветна документација, Градежна книга и Градежен дневник, надлежните веќе требало да излезат со одредени имиња. Прашање е кои се овие луѓе кои работеа на реконструкција на Нови Сад Железничката станица. Има ли инженери кои не ја добиле титулата со студирање, туку со кратенка? Прво и основно, тие не можат да бидат на чело на Министерството за градежништво и други институции, како што е инженерската комора на Србија, да бидат правници“, категорично рече поранешниот министер за шумарство.
Тој укажува на една важна околност.
„Мислам дека ќе бидам во комисијата која ќе треба да им ги одземе лиценците за работа на некои инженери кои учествуваа во реконструкцијата на железничката станица во Нови Сад. Го воведовме, но кога во 2016 година бевме „исчистени“ од Комората од тогашното раководство на Министерството за градежништво, наместо инженери, поведоа адвокатите. Потоа беа усвоени некои измени кои индиректно доведоа до трагедијата во Нови Сад. Имено, имавме регулатива да приложиме комплетна документација за градежниот проект, каде што требаше прецизно да се нацрта се, од секоја цевка до секој прекинувач, сега е потребен само проектот за изведување на работите, каде има само основни информации за градежниот проект. Тоа е системски неуспех и ако не реагираме сега, по оваа страшна трагедија во Нови Сад, можеме да очекуваме дека вакви несреќи ќе се повторат“, објаснува Шумарац.
Проблемот е што професијата отстапи пред политиката, свеченото отворање на нови објекти и самопромоцијата е многу поважно од се друго, вклучително и квалитетот и безбедноста.
„И во наше време политичарите се сликаа на отворањето на нови згради, но сега тие отидоа предалеку. Има уште еден проблем, што никој не може да одбие да стави потпис и сега луѓето ќе ја платат цената“, истакнува Шумарац додава:
„Голем проблем е и корупцијата во системот. Гледаме дека изведувачи се кинески фирми кои ангажирале подизведувачи, а тие фирми се блиски до владејачката партија. Тие ангажираа занаетчии и физичари чие знаење и квалитет може да се доведе во прашање. Не ги потценувам физичарите, но во трката за што поголем профит се намалува квалитетот на работната сила. Гледаме и дека е ангажирана фирма од Унгарија како надзорен орган, не знаеме по кој принцип, а можно е да ангажирале и некои подизведувачи, но сето тоа да биде запишано во документацијата“.Конечно, вината е на оние кои директно учествуваа во изработката на проектот и во работите на Железничката станица и на настрешницата во која загинаа 14 лица.
„Прашање е како е изведен главниот проект, дали се земени предвид сите околности и во таа смисла проектантот и градежниот инженер се меѓу најодговорните. Статиката е најважната наука во градежништвото. На Градежниот факултет имаше професор кај кој се полагаше статистика, а од стотината пријавени студенти положија само неколку, ете колку всушност е важен овој предмет. Тука е важно сведочењето на мојот колега Зоран Ѓајиќ, кој работеше директно на реконструкцијата и кој веќе кажа некои работи. Покрај тоа што ги немам сите информации, статиката беше нарушена затоа што фирмата што ја направи хидроизолацијата направи нешто неприфатливо, ги отстранија бетонските блокови што ги држеа котвите и не ги вратија назад, со што ја нарушија статиката. . Дополнително, настрешницата е натоварена со стакло и метална рамка, а прашање е дали добро се направени пресметките. Настрешницата не падна веднаш затоа што се држеше со триење, а тоа е едноставно објаснување“, вели Драгослав Шумарац.
Драгослав Шумарац има завидна биографија, освен како министер, до 2020 година бил и редовен професор на Градежниот факултет во Белград.
Моментално предава како редовен професор на Државниот универзитет во Нови Пазар. Дипломирал на Градежниот факултет во Белград во 1979 година како студент на неговата генерација. На истиот факултет магистрирал во 1983 година, а докторирал во 1987 година на УИЦ, во Чикаго.
Основач е на Инженерската комора на Србија во 2003 година, која денес брои 28.000 лиценцирани инженери, а на чело на комората беше од 2007 до 2016 година.
.