Македонија низ патеписите на Евлија Челебија

Во наредните недели ќе почнеме да ги пренесуваме најинтересните делови од патеписите на Евлија Челебија за местата што ги посетувал низ Македонија. Овие записи не само што сведочат за некогашниот начин на живот, туку ни даваат и една богата перспектива за културното наследство и историјата на земјата. Со описи на градовите, луѓето и обичаите, патеписите на Челебија ни овозможуваат да ја видиме Македонија од неговите очи – како шарен мозаик на народи, култури и традиции.

Евлија Челебија, роден во 1611 година во Истанбул, е еден од најпознатите османлиски патописци и истражувачи на Балканот и пошироко. Неговата „Сејахатнаме“ или „Книга на патувањата“ е исклучително дело во османлиската книжевност, обемна хроника во која Челебија ги бележи своите авантури, набљудувања и искуства низ разни градови и земји на Османлиската Империја, вклучително и Македонија. Опфатен со љубопитство и фасцинација кон светот, Евлија Челебија патувал насекаде: од Балканот, до Арапскиот Полуостров, Кавказот и Северна Африка, оставајќи зад себе бесценети описи на градови, луѓе, култури и обичаи.

Челебија во Македонија: Впечатоци и описи

Кога пристигнал во Македонија, Евлија Челебија бил длабоко импресиониран од природната убавина, културното богатство и разновидноста на населението во оваа област. Неговите записи за Македонија се посебно интересни бидејќи ги опфаќаат не само поголемите градови како Скопје, Охрид и Битола, туку и многу помали населби и рурални области, кои го заинтригирале со својата посебност. Челебија ги бележи детално обичаите, јазиците, верските практики и објектите што ги видел, прикажувајќи ни го регионот како жив и динамичен дел од Империјата.

Во своите патеписи за Скопје, Челебија го опишува градот како „велик и убав“, исполнет со богати архитектонски дела, меѓу кои најмногу го привлекуваат Камениот мост и големите џамии, како Мустафа-пашината и Исак-беговата. Камениот мост го опишува како „величествен и моќен“, додека џамиите ги гледа како уметнички дела и важни места за верскиот и културниот живот на градот. Токму овие градби биле симболи на османлиската култура во Скопје и го отсликувале богатството на градот. Во чаршијата, која го импресионира со својот разнобоен и живописен изглед, тој забележува разновидност на занаетчии и трговци, од кои некои доаѓале од најразлични краишта на Империјата. Опишувајќи го Скопје, Челебија го прикажува како град со различни религии и етнички групи кои живеат во хармонија, со маала одвоени по културни и верски заедници.

„Таа [чаршијата] брои 2.150 дуќани. Тука има плоштади и пазари, со сводови и куполи. Од сите најубави се: чаршијата на безазите (памучни ткаенини), чадорџиите, папуџиите, бојаџиите и ткајаџиите (капи). Тоа се големи чаршии изработени по план. Сокаците им се чисти и калдрмисани.

Секој дуќан го красат зумбули, темјанушки, рози, босилек, јоргован и крин во вазни и саксии. Тие со својата миризба просто го опиваат мозокот на посетителите и трговците. Тука има образовани и многу чесни луѓе. За време на летните жеги сиот скопски пазар личи на багдадските сенки, зашто сите негови чаршии се со наткривени капаци и сводови како во Сараево и Халеп.“

Во патописите на Челебија за Скопје се наоѓаат и анегдоти за локалните обичаи, оброци и забави, што нуди интересен поглед кон секојдневниот живот во градот. Неговите записи и денес претставуваат богат извор на информации и важен документ кој ни дава увид во минатото на Скопје, неговата мултикултурност и архитектонско богатство во османлискиот период.

Благодарение на Челебија, имаме уникатен увид во Скопје како живописен и културно богат град, кој бил крстопат на култури и традиции што го обогатиле и обликувале низ вековите.

Патеписите за Охрид и неговото светилиште

Еден од највпечатливите записи на Челебија за Македонија е оној за Охрид, кој го опишува како свето место со длабока духовност и богата историја. Опишувајќи го Охрид како „град на светители и духовни луѓе“, тој забележува дека градот има многу цркви и манастири, од кои особено го привлекува манастирот „Св. Наум“. Неговите записи ја доловуваат мистичната атмосфера на Охридското Езеро, кое го нарекува „големо и чудесно езеро“ и ги восхитува како мештаните така и странците што го посетуваат. Челебија го забележува почитувањето на христијанските и муслиманските верски обичаи во овој град, што е сведоштво за верската толеранција и синкретизам кој бил присутен во овие простори.

„Градот Охрид и неговата околина се исполнети со лозја и бавчи. Оној кој Охрид го гледа за првпат му се чини оти има десет до петнаесет илјади куќи. Во чаршијата и безистенот се собираат учени луѓе, но постојат и други меани и бозаџилници, пристапни за секого. Секако заради пријатниот воздух и вода, жените во Охрид се многу лични.“

Битола: Градот на војската и културата

Битола е уште еден град кој му оставил силен впечаток. Евлија Челебија го опишува како важен воен и административен центар, каде што се наоѓала голема османлиска воена база и каде што имало многу образовни институции. Челебија ја спомнува разноликоста на населението во Битола, вклучувајќи Турци, Грци, Албанци, Евреи и Власи, што го правело градот многу космополитски за своето време. Исто така, ја опишува и живоста на битолската чаршија, која била срцето на економскиот живот и каде што трговците и занаетчиите од целиот регион разменувале стоки и културни влијанија.

„Битола, која се наоѓа во Румелиската област, е хас на Фатма Султан, ќерка на султанот Ахмед Хан. Со градот управува војвода. Во него има шејхулислам, накибулешраф и претставува шериф кадилак… Инаку, Битола е седиште на спахиски ќетхуда, јаничарски сердар, градски војвода, емин-баждар, градски ќетхуда, мухтесиб-ага, баждар и мимарбаш, односно градски архитект. Во битолската чаршија избројав 900 дуќани. Во истата се познати чикрикчиите и терзиите. Во Битола има вкупно 40 кафеани. Безистенот е цврст небаре тврдина, со железни порти и украсени кубиња, па претставува мошне убава градба.

Бројни се книжевните големци во градот. Поетите и заљубените своето време го минуваат во кафеани и озборување, каде што има луѓе со необични чалми небаре птичји гнезда и танчерки кои на својата половина имаат обесени шарени ленти со ножеви.“

Македонските планини и природата

Не само урбаните, туку и руралните области на Македонија го импресионирале Челебија, особено планините и нивната дивина. Во своите записи тој често спомнува планински масиви и тврдини, кои, според него, сведочат за „силата и издржливоста“ на народите што ги населуваат овие краишта. Челебија ја опишува и природата на Македонија како „живописна и разнобојна“, прикажувајќи ја како место со богата флора и фауна, плодни полиња и чисти реки, што дополнително ја зголемува неговата фасцинација за регионот.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни