Joker: Folie à Deux – Деструктивна симбиоза во модерно филмско руво

По македонската премиера во кино Синеплекс Скопје, Joker: Folie à Deux предизвика бурни дискусии меѓу филмските љубители и критичарите, а својот уметнички квалитет го потврди со повеке од 20 номинации на престижни фестивали, вклучувајќи номинации за Оскар и Златен Глобус. Додека првиот дел од 2019 година беше психолошки портрет на социјално отфрлениот Артур Флек, продолжението на Тод Филипс е радикално поинакво кинематографско искуство – авангарден спој на мјузикл и психолошки трилер што ја преиспитува самата природа на жанрот.

Филипс ја напушта класичната наративна структура од претходниот филм, заменувајќи ја со фрагментиран, халуцинаторен пристап. Визуелниот стил, инспириран од делата на Дејвид Линч и Дарен Аронофски, ја рефлектира субјективната перцепција на протагонистите: камерата ја губи стабилноста, бојата станува претерано сатурирана, а музичките секвенци – кои функционираат како психолошки прозорец – ја претвораат реалноста во апстрактен сценски простор. Ова не е мјузикл во традиционална смисла, туку деконструкција на мјузиклот како форма, каде што песните се манифестации на внатрешниот конфликт.

Хоакин Феникс, повторно во улогата на Артур Флек/Џокер продолжува со интензивната присутност, но овојпат неговиот лик е повеќе симболичен архетип. Леди Гага, во своето деби како Харли Квин, носи интригантен, но нецелосно реализиран перформанс. Додека нејзината хемија со Феникс е неспорна, сценариото не и дозволува целосна карактерна еволуција, оставајќи ја во сенка на Џокер. Сепак, нејзините музички делници се меѓу најсилните во филмот.


Главната слабост на Folie à Deux лежи во неговата амбивалентна жанровска природа. Филмот не е доволно убедлив ниту како мјузикл (бидејќи музичките нумери се нерамномерно распределени), ниту како психолошка студија (поради недостатокот на карактерна длабочина). Сепак, неговата визуелна иновативност и одбивањето да се придржува кон проверените комерцијални формули се вредни за пофалба.

Како и првиот дел, Folie à Deux црпи инспирација од Скорсезе и Шредер (Таксист, Кралот на Комедијата), но овојпат додава и реминисценции на класичните холивудски мјузикли (Кабаре, Волшебникот од Оз). Но, додека Joker (2019) беше носталгичен омаж, продолжението го преминува тоа, создавајќи сопствен универзум каде што стилот е суштината. Филмот не се плаши да биде претенциозен, а тоа е и неговата најголема сила а истовремено и слабост.

Joker: Folie à Deux е амбициозен, но несовршен филм. Неговата најголема вредност е во ризикот да биде различен – да ја преиспита формата на суперхеројскиот филм и да понуди авангарден пристап кон канонските ликови. Визуелната инвентивност и актерските перформанси се неспорни, но наративната неконзистентност го прави помалку ефективен отколку што би требало да биде.

Joker: Folie à Deux е еден од најконтроверзните филмови последниве неколку години, но токму тоа го прави и вреден како кино објава. Ова не е обично продолжение – тоа е смел авторски потфат што предизвикува, провоцира и остава впечаток и покрај очигледните недостатоци.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни