Maтија Дедиќ – човекот на кој музиката му беше во гените

Матија Дедиќ не e амо наследник на музичката династија, туку и иноватор кој го обогати хрватскиот џез со нови идеи и пристапи. Неговата приказна останува траен потсетник на силата на музиката која ги премостува генерациите, жанровите и границите.

Пијанистот и композиторот Матија Дедиќ, роден на 2 март 1973 година во Загреб, е една од најистакнатите фигури на современата хрватска џез сцена. Неговото музичко патување беше скоро неизбежно и единствено логично, со оглед на неговото извонредно уметничко потекло и посветеноста на создавање на свој препознатлив израз.

Музиката во гените

Матија потекнува од музичко семејство – неговиот татко, Арсен Дедиќ, беше икона на хрватската музика, а мајка му, Габи Новак, беше почитувана поп и џез пејачка. Одржувањето на високи уметнички стандарди во семејството и секојдневниот контакт со музиката неизбежно го обликувале неговиот пат.

Од класика до џез

Со само пет години, Матија започнал да свири класичен пијано. По завршувањето на Средната музичка школа „Ватрослав Лисински“ во Загреб, заминал во Грац, каде дипломирал на Џез академијата во 1997 година. Неговото формално образование не се ограничило само на академските рамки; дополнително се усовршувал на приватни часови кај истакнати џез пијанисти и педагози како Џон Тејлор, Хал Гелпер, Бил Добинс и Бери Харис.

Првите чекори и состави на домашната сцена

По враќањето во Загреб, Матија активно се вклучил во домашната џез сцена. Еден од неговите први состави бил Boilers Quartet, со кој имал прилика да свири со реномирани меѓународни музичари како Бени Голсон, Кени Бурел, Рој Хејнс и Хозе Фелицијано. Крајот на 1990-тите години го донел формирањето на Matija Dedić Trio, состав кој станал главна платформа за изведување на неговите авторски композиции.

Препознатлив пијанистички израз

Критиката рано го забележала неговиот „непредвидлив и возбудлив фразирање“ и „многу определен осет за време кој е сосема негов“. Негов стил често се опишува како насочен кон „модерен пијанистички џез импресионизам“, повлекувајќи паралели со великаните како Бил Еванс, Кит Џарет и Бред Мелдау.

Композитор од самиот почеток

Уште со својот прв албум „Octopussy“, објавен во 1998 година, привлекол значително внимание. Хрватското друштво на композитори му доделило признание за „најдобар композитор и најдобар џез дебитант во последните 10 години“. Неговите следни албуми, како „MD in NYC“, „Solo/Part 1“, „Mr. K.K.“, „Handwriting“, „Drugi Pogled“, „Visiting Bruxelles“, „Life of Flowers“, „Sentiana“, „Ligherian Rhapsody“ и „Dedicated“, секој на свој начин придонеле за обликување на неговиот опус.

Музички посвети и обработки

Покрај авторската работа, Матија Дедиќ покажал извонреден талент и како интерпретатор, посветувајќи албуми на делата на други значајни композитори. Албумот „Matija svira Arsena“ од 2015 година, објавен по заминувањето на неговиот татко, претставува длабоко личен и емоционален хомаж на Арсеновото опус. Содржи дванаесет Арсенови композиции, како „Глембајеви“, „Ни ти ни јас“ и „У регистратури“, кои Матија ги реинтерпретира на пијано, давајќи им нова димензија преку својата џез сензибилност.generacija.hr

Средба со домашни и светски џез великани

Кариерата на Матија Дедиќ била обележана со бројни соработки со истакнати музичари, како на домашната, така и на меѓународната џез сцена. Во Хрватска, соработувал со легенди како Бошко Петровиќ, како и со колеги како Дарко Јурковиќ, Тамара Обровац и Ладислав Фидри. Меѓународниот список на негови соработници вклучува имиња како Бастер Вилијамс, Џеф Балард, Лени Вајт, Лери Гренадие, Антонио Санчез, Скот Колли, Кендрик Скот, Висенте Арчер, Марк Мерфи и Игнасио Бероа.

Доминација на Порин

Бројните награди Порин, најпрестижните хрватски музички награди, сведочат за извонредниот статус кој Матија Дедиќ го ужива во домашната музичка индустрија. Тој освоил дури 25 Порини во текот на својата кариера, во категории како најдобар инструментален албум, џез албум, џез изведба и џез композиција, па дури и аранжман, продукција и албум на годината.

Музичар кој оставил неизбришлив траг

Покрај доминацијата на домашната сцена, Матија Дедиќ постигнал и забележителни успеси на меѓународно ниво. Еден од најважните моменти бил неговиот настап на престижниот Montreux Jazz Festival, каде бил избран како еден од 11 финалисти во натпреварот за џез пијанисти, избрани меѓу повеќе од 400 пријавени музичари од целиот свет. Овој успех претставува значајна меѓународна потврда на неговиот талент, ставајќи го во редот на елитните млади џез пијанисти на тоа време. Покрај тоа, позитивните критики и меѓународното признание за албумот „MD in NYC“ дополнително ја зацврстиле неговата репутација надвор од границите на Хрватска.

Низ годините на посветена работа, Матија Дедиќ оставил неизбришлив траг во хрватската џез музика. Неговата кариера не е само низ лични достигнувања, туку и значаен придонес во виталноста и видливоста на целокупната хрватска џез сцена. Како „еден од најпознатите хрватски џез-музичари“, станал референтна точка.

Матија Дедиќ не e амо наследник на музичката династија, туку и иноватор кој го обогати хрватскиот џез со нови идеи и пристапи. Неговата приказна останува траен потсетник на силата на музиката која ги премостува генерациите, жанровите и границите.

е-Трн да боцка во твојот инбокс

Последни колумни